10 april 2022

Geen succes voor derde keus

Door Rob Schoon

Door de afwezigheid van de basisverslaggever Gerard en ook zijn vervanger Nico, werd ik gevraagd hun taak waar te nemen. Ik moet zeggen dat het best leuk is om te doen, maar dan graag een volgende keer bij een wat betere wedstrijd, of tenminste een beter resultaat.

Sparta Nijkerk ging zaterdag met 1-2 het schip in en dat mag je gerust teleurstellend noemen. Met dezelfde basiself als afgelopen dinsdag toen de periodetitel werd gepakt, startte de ploeg van Eric Speelziek tegen SteDoCo. Voorafgaand aan het seizoen werd deze tegenstander getipt als titelkandidaat, maar daar kwam weinig van terecht met een plekje in de grauwe middenmoot.

De mannen van Frans Adelaar kunnen echter zeker wel voetballen en dus werd het een moeizaam potje op de Ebbenhorst. Beide ploegen gaven elkaar weinig ruimte in de aanval en dus speelde het duel zich vooral af op het middenveld en weinig spektakel voor de doelen. Sparta Nijkerk kwam met een soort van lob Max Leeflang enigszins in de buurt van een treffer en namens SteDoCo raakte Steven Edwards de paal. De 0-0 bij rust was eigenlijk wel terecht.

Met Donny, Wesley en Rob in plaats van Janic, Jesse en Mike probeerde Eric Speelziek wat te forceren en de eerste minuten kenmerkten zich door enkele corners en dreiging van de Nijkerkers. Het duurde echter nog geen tien minuten en het duel kwam weer in evenwicht. Opvallend was dat SteDoCo opvallend vaak een speler vrij wisten te spelen op het middenveld, al leidde dat amper tot echt gevaar.

,,Dat is een mooi plekkie,” werd op de tribune gezegd toen Sparta Nijkerk een vrije trap kreeg. Vanaf twintig meter van het doel schoot Diderik en redde Lars Bleijenberg. De ingevallen Jesse van Nieuwkerk pakte de rebound half, waarop Ricardo Franberg de 1-0 maar aantekende. Tien minuten de voorsprong vasthouden lukte echter allerminst.

Invaller Joran Schröder bleek het goudhaantje voor de gasten. Hij ontglipte eerst aan de aandacht van de Spartaanse defensie en schoot onberispelijk de 1-1 in het net. En het werd vier minuten voor tijd nog erger. Schröder ontfutselde de bal op het middenveld, stoomde op richting Beukers en hield overzicht. De eveneens ingevallen Giovanni Hiwat stond er beter voor, ontving de bal en liet Beukers kansloos: 1-2.

Sparta Nijkerk zette nog eenmaal aan, maar zonder resultaat. Het was zo’n wedstrijd dat iedereen zijn uiterste best deed, maar waarin er te weinig lukte om de volle winst te pakken. SteDoCo vertrok door de 1-2 met de drie punten richting Hoornaar en uw verslaggever met bevroren vingers naar huis. Hopelijk keert Gerard snel weer terug, want debuteren met een nederlaag is niet prettig. Samengevat kan ik wel het volgende stellen: ‘Ik heb wel eens betere wedstrijden gezien.’

Volgende week moeten onze helden zich dan maar revancheren in het duel tegen ODIN’59 in Heemskerk.

Foto’s in bericht Arjen Gerritsma

Foto’s Marjet van Ruitenbeek