Regels & Procedures

Veldindeling

Iedere week is het voor het wedstrijdsecretariaat weer een hele uitdaging om alle thuisspelende teams te verdelen over de beschikbare velden. Dat doen ze aan de hand van een aantal richtlijnen die door het bestuur zijn vastgesteld. Recent zijn deze weer eens onder de loep genomen, waarbij het ook goed is om erbij te vermelden waarom het voor de jeugd-selectieteams belangrijk is om op kunstgras te spelen:

Talentvolle spelers die in potentie het vooruitzicht hebben om in Sparta Nijkerk 1 te spelen, wil Sparta Nijkerk de mogelijkheid bieden om onder selectie-waardige omstandigheden en weerstanden te voetballen / op te leiden. Naast de omstandigheid waar het eerste team veelvuldig op te spelen komt, kunstgras, is het spelen op een hoofdveld ook van belang in het leren omgaan met de druk van toeschouwers en ambiance.

Daarnaast stelt de KNVB-voorwaarden bij selectieteams rondom de kwaliteit en omstandigheden van selectieteams.
Er wordt van deze spelers verwacht dat zij verplicht twee tot driemaal per week trainen om zich maximaal te ontwikkelen.
Natuurlijk begrijpen we dat ieder team het leuk zou vinden om eens op het hoofdveld te spelen; In de praktijk is dat gezien de drukte van het wedstrijdprogramma echter niet mogelijk en we rekenen daarbij ook op een beetje begrip.

BASISREGELS:

1. Sparta Nijkerk 1, Vrouwen 1 en alle eerste oneven jeugdselectieteams spelen alle thuiswedstrijden (competitie en beker) op veld A (Bij gelijktijdige indeling: 1e voor O23, O23 voor Vrouwen 1, Vrouwen 1 voor JO19-1, JO19-1 voor JO17-1, JO15-1, JO13-1, JO11-1 en JO9-1, het team dat niet op veld A kan spelen speelt op een ander kunstgrasveld).
2. Overige selectieteams en niet-selectieteams spelen bij beschikbaarheid op kunstgras, waarbij leeftijd voor gaat (dus Sparta 2 en Vrouwen 2 voor de JO19-3).
3. Competitie en/of bekerwedstrijden gaan voor oefenwedstrijden, ook als dit oefenwedstrijden van selectieteams betreft. Oefenwedstrijden van Sparta 1 zijn hierop een uitzondering.
4. In goed overleg tussen de betreffende coördinator en wedstrijdsecretaris kan er incidenteel afgeweken worden van punt 1 t/m3.

EERSTE SELECTIETEAMS:

• Sparta Nijkerk 1 en O23 en
• Vrouwen 1 en alle eerste teams van de oneven leeftijdscategorieën (JO19-1 t/m JO9-1)

OVERIGE SELECTIETEAMS:

• Sparta Nijkerk 2 en Vrouwen 2 en
• Alle eerste teams van de even leeftijdscategorieën (JO18-1 t/m JO8-1)
Meiden- en overige vrouwenteams zijn geen selectieteams maar vallen in de categorie breedtesport. Wel wordt er op niveau/sterkte ingedeeld maar de aantallen zijn momenteel nog niet voldoende om van selectieteams te kunnen spreken.