23 januari 2021

Jan van Drie (86) overleden

Vandaag ontvingen we het droevige bericht dat good old Jan van Drie ons is ontvallen.
De laatste tijd tobde hij wat met zijn gezondheid, maar we voorzagen niet dat het boek al zo snel gesloten zou gaan worden. Als blijk van waardering hadden wij nog een speciale oorkonde laten maken om zijn 75-jarig lidmaatschap van onze vereniging te illustreren. Deze oorkonde zal postuum worden uitgereikt.

Jan was uiteraard een van de oudgedienden binnen onze club. Hij werd lid in 1946 maar was daarvoor ook al actief als voetballer. Sparta speelde toen nog aan de Holkerweg in Nijkerk.
Na zijn periode als jeugdspeler kwam hij uit voor het 1e en 2e elftal. Op oude zwart-wit foto’s is hij dan ook nog veelvuldig te bewonderen. Onder andere bij de afscheidswedstrijd van Jan Klok.
Op wat latere leeftijd speelde hij geruime tijd in het 5e elftal. Van dat team is hij later ook leider geworden. Veel later is hij met Spartanen als Barend Loch en Henk de Heus in het 10e elftal gaan ballen. In die periode werd er vooral in de derde helft gepiekt!

Jan van Drie

Als ras-Spartaan bleef het uiteraard niet bij voetbal alleen. Zoals gezegd werd hij leider/trainer van het 5e en later van het 2e elftal. Daarna is hij lange tijd verdienstelijk scheidsrechter bij de lagere teams geweest. Op zijn oude dag blies hij zijn partijtje mee bij de onvolprezen Ouwe Stomp. Tijdens de koffiepauze ontstond er onder aanvoering van Jan meestal zoiets als een Spartaans cabaret. Hij was namelijk een grootmeester in, laten we het zo zeggen, niet al te serieuze gesprekken.

Het zal wennen worden om Jan niet meer aan het einde van de bar tussen zijn vaste maten te zien zitten. We zullen zijn guitige opmerkingen en gulle lach gaan missen. Jan (Blues) van Drie is niet meer. Wij wensen alle naasten veel sterkte!

Bestuur v.v. Sparta Nijkerk

Hieronder het interview met Jan, ter gelegenheid van zijn 70-jarig jubileum in 2016.