17 september 2022

Knappe bekerzege Sparta Nijkerk VR1

Met een 5-3 overwinning op hoofdklasser SC Klarenbeek VR1 hebben de vrouwen van Sparta Nijkerk laten zien waartoe ze in staat zijn. In tegenstelling tot de voorgaande 2 bekerwedstrijden kon trainer Marcel van den IJssel nu wel over een ruime selectie beschikken en was de bank met 5 wissels goed gevuld.

De eerste helft hadden de Spartanen het moeilijk met Klarenbeek, een fysiek sterk en volwassen team. Klarenbeek nam vanaf de aftrap het initiatief en pakte al in de 5e minuut de voorsprong, dat het overigens wel makkelijk cadeau kreeg. Maar nog geen minuut later stond de gelijkmaker op het scorebord, na een uitstekende snelle aanval en geweldige voorzet van Jeanique van Essen, die net zo fraai kon worden afgerond door Jolien van Looijengoed.

In de 11e minuut de 1-2 van Klarenbeek, een schot vanaf de 16 meter dat onhoudbaar was voor Sparta keepster Heidi Beerthuijzen. Er volgden meer kansen voor Klarenbeek, maar de Spartanen stonden goed te verdedigen en hadden wat geluk met een schot op de paal. Daarnaast was Sparta in de omschakeling ook een aantal keren gevaarlijk voor het doel van de tegenstander en had het ook gelijk kunnen maken. Vlak voor rust wist Klarenbeek dan toch nog een keer het net te raken, 1-3. Een kleine domper voor de Spartanen, maar toch tevredenheid in de rust over de getoonde werklust en de gecreëerde kansen.

De 2e helft gaf een ander beeld. Klarenbeek dacht de buit al binnen te hebben, maar hield daarbij geen rekening met de veerkracht van de Spartanen. Met fris aanvallend spel werd de verdediging van Klarenbeek op de proef gesteld. Het was dan ook niet gek dat het in de 66e minuut 2-3 werd. Jolien van Looijengoed strafte een foutje in de Klarenbeek verdediging koeltjes af. 5 minuten later werd Ilse van Walsem de diepte ingestuurd door Elvira Dokter en scoorde de gelijkmaker. Klarenbeek was het even helemaal kwijt en veroorzaakte kort daarna een strafschop door Christianne van de Kraats pootje te lichten. Ilse van Walsem had vervolgens geen enkel probleem om de strafschop te verzilveren. In een tijdsbestek van 7 minuten had Sparta Nijkerk de wedstrijd dus volledig omgedraaid. In de 83 minuut werd het zelfs nog 5-3 door een fraaie lob (en dus een zuivere hattrick) van opnieuw Ilse van Walsem, na goed vrijgespeeld te zijn door Willemieke Stitselaar.

Een uitstekend resultaat tegen een goede tegenstander dat vertrouwen geeft voor de start van de competitie, volgende week zaterdag in Haarlem tegen DSS VR2. De Spartanen maken dan hun debuut in de landelijke 1e klasse.