17 februari 2019

Onderzoek naar verplaatsing sportvelden Luxool naar Doornsteeg

De gemeente Nijkerk gaat een onderzoek uitvoeren naar een eventuele verplaatsing van sportvelden van sportcomplex Luxool naar de Doornsteeg. Mochten enkele sportvelden verhuizen, dan worden zij opgenomen in fase 3 van Doornsteeg. Wethouder Wim van Oosterwijk: “De start van fase 3 van Doornsteeg zit er binnenkort aan te komen. We weten dat fase 2 binnen 2 à 3 jaar gereed zal zijn en dan ga je nadenken over de voorbereiding van fase 3. Dan is het belangrijk te weten waar je aan toe bent. Dat verklaart de urgentie van het onderzoek naar de sportvelden in Luxool. Het is dan niet dat morgen al de schop in de grond gaat, maar je moet wel weten waar je aan toe bent voor de planvorming.”
In het verleden is al vaker gesproken over de verplaatsing bijvoorbeeld van het sportcomplex de Burcht, de thuishaven van voetbalvereniging NSC. Het enige probleem daarbij is wel dat de gronden particulier eigendom betreffen.

NSC expliciet genoemd voor verhuizing naar Doornsteeg

Een andere indeling van de sportvelden op Luxool is complexer dan gedacht. Voetbalvereniging NSC wordt expliciet genoemd als vereniging die eventueel naar de woonwijk Doornsteeg kan verhuizen. “Maar dat betekent wel dat er 100,150 of misschien 200 woningen minder op de Doornsteeg kunnen worden gebouwd,” aldus wethouder Oosterwijk.

“Voor het gebied Luxool wil ik nog geen visie opstellen, omdat ik wacht op de omgevingsvisie. Tegelijkertijd ligt er binnen Luxool wel een vraagstuk van een vereniging dat verplaatst wenst te worden. Ik zal er geen geheim van maken. Het gaat om NSC. Ik wil dat gewoon genoemd hebben. Natuurlijk is er samenhang met de sportvelden die er naast liggen. Ondanks het feit dat ik nu nog geen visie ga opstellen voor Luxool, is het van belang het op te pakken, omdat als het neerdaalt in Nijkerk, dan heb ik straks wel een probleem. Dat betekent wel dat er 100,150 of misschien wel 200 woningen minder in de Doornsteeg kunnen worden gebouwd. Bij die opgave wil ik wel weten waar ik aan toe ben voordat ik Doornsteeg fase 3, dat ook in de planing zit, kan oppakken.” Overigens wordt er met alle sportverenigingen in Luxool gesproken. Aan de sportvelden elders in de gemeente Nijkerk wordt niet getornd.