17 februari 2020

Ook DZC’68 2 maatje te klein voor Sparta Nijkerk 2

Sparta Nijkerk 2 blijft bovenin meedoen in de reserve hoofdklasse. Zonder groots te spelen werd afgelopen zaterdag met 4-2 gewonnen van DZC’68 2.

Na de overwinning van vorige week in Hardenberg leek het dat Sparta Nijkerk 2 moeite had om zichzelf op te laden voor een wedstrijd tegen een laag geklasseerde tegenstander.
De Spartanen begonnen slap en ongeconcentreerd, maar dit leidde echter niet tot veel problemen. Echter, bij de eerste de beste keer dat DZC’68 in de buurt kwam van het Nijkerkse doel, lag de bal er direct in. Een Doetinchemse aanvaller mocht veel te makkelijk draaien in het strafschopgebied en schoot de bal achter Jaron van ‘t Loo: 0-1.

Wellicht was dit matige begin te wijten aan enkele wijzigingen in de basis, waardoor de vaste patronen leken te ontbreken. Door blessures en vakanties startten in deze wedstrijd Douwe Blom (JO19-1) en Remi Buitenhuis in de basis. Laatstgenoemde viel in de laatste weken een aantal keren goed in en liet nu ook direct zijn waarde zien. Een steekbal van Ilyas Iken werd door hem op waarde geschat en alleen voor de keeper faalde hij niet: 1-1 en ondanks de matige start was de stand al binnen 20 minuten gelijk getrokken. Sparta Nijkerk 2 begon hierdoor meer vrijuit te voetballen en kwam voor rust nog op voorsprong. Een geweldig schot van Clarence Ansah belandde in de verre hoek en hierdoor gingen de Spartanen rusten met een 2-1 voorsprong.

Hoewel Sparta Nijkerk 2 veel sterker was dan DZC’68 2, was het spelniveau in de tweede helft nog steeds van bedenkelijk niveau. Het duurde derhalve nog best lang voordat de 3-1 viel. Doelpuntenmaker was deze keer Youri van de Veen, die een matig schot van Ilyas Iken promoveerde tot doelpunt. De wedstrijd leek gespeeld, maar niets was minder waar. Snel na de 3-1 scoorde DZC’68 2 alweer de aansluitingstreffer op een moment waar ongeveer heel Sparta Nijkerk 2 stond te slapen en waardoor de spits de bal veel te vrij kon verlengen in het doel. Het leek dus nog spannend te worden, maar gelukkig schoot 5 minuten voor tijd de ingevallen Sil Schoon alle Doetinchemse hoop aan flarden.

Na een combinatie met Owen van Wincoop bleef Sil rustig en schoof hij de bal achter de keeper van DZC’68 2: 4-2 en dit was ook de eindstand. Door deze overwinning blijft Sparta Nijkerk 2 de gedeelde koploper in de reserve hoofdklasse, gezamenlijk met AZSV 2. Deze ploeg is de eerstvolgende tegenstander in de competitie. Op 7 maart gaat Sparta Nijkerk 2 op bezoek in Aalten en zal deze topper in de reserve hoofdklasse direct de beslissing zijn voor de tweede periode. Tussendoor mag Sparta Nijkerk 2 nog op bezoek in Groesbeek. Op 29 februari mogen de Nijkerkers voor de beker aantreden tegen De Treffers 2.

Opstelling Sparta Nijkerk 2

Van ‘t Loo, Van Wincoop, Bouw, Van den Akker, Blom (76′ Ruitenbeek), Krijkamp, N. Schoon, Van de Veen, Buitenhuis (60′ Rutten), Iken (81’ S. Schoon), Ansah.