25 november 2019

Periodetitel gloort voor Sparta Nijkerk

Met nog een minuutje of 20 op de klok omspeelde Sparta Nijkerk spits Maurice de Ruiter fraai de Veenendaalse goalie en had daarna de bal voor het intikken. Letterlijk óp de doellijn wachtte hij echter op zijn ploeggenoot Adriaan Kruisheer om hem de 4-1 te gunnen. Het onderstreepte de teamgeest van de het elftal van Eric Speelziek nog maar eens. “Dit team heeft veel zo niet alles voor elkaar over”.

Speelziek weet het, als je wint is alles leuker en beter. Zo ook bij Sparta Nijkerk. Maar op dat winnen is dan ook helemaal niets af te dingen. De Nijkerkerkers moesten tot op heden alleen de punten laten aan Stedoco maar pakten daarnaast overal de volle winst. Ook afgelopen zaterdag had het vrijwel de hele wedstrijd geen kind aan haar tegenstander. Na een minuut of 5 stond de 1-0 alweer op het scorebord. Sparta Nijkerk zette direct goed druk, ook hier bracht Maurice de Ruiter onbaatzuchtig Adriaan Kruisheer in stelling en die schoof beheerst binnen.

Het geplaagde DOVO (de Veendalers zetten, na tegenvallende resultaten, afgelopen week trainer Gert Kruys buiten de deur waarna de voltallige Technische Commissie opstapte), kon vooralsnog geen vuist maken en moest alle zeilen bij zetten om de Nijkerkse dadendrang te temperen. De druk die Sparta zette resulteerde na een ruim kwartier in een terechte penalty die foutloos werd binnen geschoten door de Ruiter. Een pracht zondagsschot van Jasper Waalkens (hij liet Sparta- keeper Gino Coutinho kansloos met een afstandsschot van zeker 25 meter!) bracht DOVO een kwartier vóór rust terug in de wedstrijd. Die aansluitingstreffer was tevens de opmaat naar een fase waarin Sparta Nijkerk het zowaar even lastig had. Echt gevaarlijk werd het echter nooit (alhoewel de thuisploeg geen klagen had na een opstootje waarbij Coutinho een tik uit leek te delen maar scheidsrechter Shona Shrukula rood op zak hield) en nadat DOVO ook na de pauze nog even het heft in handen leek te nemen was het opnieuw Maurice de Ruiter die de ploeg uit Veenendaal de nekslag gaf. Een vrije bal vanaf de rechterkant werd door de Laat fraai op hem terug gelegd en dat buitenkansje liet de spits zich na een fabelachtige aanname (opnieuw) niet ontnemen.

De Nijkerkse achterban geniet al wekenlang van hun ploeg en da’s terecht. Speelziek heeft zijn mannen een spelletje bijgebracht waarmee Sparta Nijkerk min of meer ongenaakbaar lijkt. “Ik vind ons eerlijk gezegd helemaal niet zo verschrikkelijk goed en het zit ons ook niet bepaald tegen”, sprak de Edenaar al vóór de wedstrijd maar wie zijn team aan het werk ziet beseft dat hij zich daarmee veel te bescheiden opstelt. Er wordt niets cadeau gedaan, hard gewerkt, de spelvreugde spat er vanaf en het eerder geschetste tafereel rond de 4-1 is een prachtig voorbeeld van de wijze waarop het elftal elkaar iets gunt. Sparta Nijkerk heeft nog maar een paar punten nodig voor een periodetitel en da’s voor de nieuwkomer in de derde divisie op zich al een prestatie van formaat. Maar met een eventuele periodetitel hoeft het voor de club écht niet op te houden. Alhoewel dit seizoen al bijna niet stuk lijkt te kunnen hebben de supporters voorzichtig al een mooie mei-maand in gedachten. Die vergaven publiekslieveling Gilbrano Plet (alleen voor de keeper) zelfs een 100% kans op 5-1. Speelziek en zijn mannen bekijken het gewoon van wedstrijd tot wedstrijd en kunnen alleen maar lachen om flauwe grappen over kampioenskarren op winterbanden.

Nico Fiegen

Foto’s: