29 oktober 2022

Razendsnel doelpunt leidt onnodige nederlaag in voor Sparta Nijkerk VR1

In de 4e competitiewedstrijd zijn de vrouwen van Sparta Nijkerk tegen hun eerste nederlaag aangelopen. CSW VR1 ging met een 1-2 overwinning terug naar Wilnis.

Aan Leeuwin van de Week Nova Eitink lag dat niet; ze schoot de bal na een mooie dribbel netjes in het doel. De Spartanen waren blijkbaar onder de indruk en stonden nog te slapen toen CSW de aftrap nam. De bal werd de diepte ingestuurd, vanaf rechts voorgetrokken en nog voordat een Sparta speelster een bal had geraakt, lag deze al in het doel. Een beroerde start van de wedstrijd. Toch was er natuurlijk nog tijd genoeg om de wedstrijd te kantelen. In de 9eminuut plaatste Christianne van de Kraats de bal richting de kruising, maar de CSW keepster wist de bal nog net over de lat te tikken. CSW had de overhand, met name op het middenveld, waar de Spartanen op fysiek, felheid en handelingssnelheid werden afgetroefd. Toch had Sparta met een beetje geluk op gelijke hoogte kunnen komen als de voorzet van Nina Veenstra niet op maar net onder lat was gevallen. Ook een kopbal van Kataline Hiensch vlak voor rust uit een corner ging er helaas niet in.

De 2e helft begon net zo dramatisch als de 1e helft. CSW kreeg de mogelijkheid om dwars door het midden van de Sparta verdediging een actie te maken en zette de score direct na rust op 0-2.

Alle goede intenties van de Spartanen werden zo de kop ingedrukt. Uiteraard werd er nog van alles geprobeerd. Met een paar wisselingen kwam er wel wat meer grip op het middenveld, maar CSW speelde volwassen en Sparta leed onnodig veel balverlies, met name in de eindfase van een aanval.

In de 77e minuut wist Jolien van Looijengoed wel de aansluitingstreffer te maken na een miscommunicatie in de CSW verdediging. Iedereen ging er eens goed voor zitten en hoopte op een slotoffensief van de Spartanen, maar die kwam er niet echt. De ruimte daarvoor was er wel, maar het ontbrak wederom aan een goede eindpass.

Een nederlaag die voorkomen had kunnen worden door vanaf de aftrap meer positieve agressie in de strijd te gooien en veel zuiniger te zijn op balbezit. Dat zal in ieder geval volgende week nodig zijn als Sparta Nijkerk op bezoek gaat bij het sterke Jodan Boys VR1.