18 april 2022

Sparta Nijkerk – ACV Assen 2-2 Pasen 2022, over wederopstanding gesproken!

Door Gerard Kok.
Het duurt te lang, ik schrijf hier nu toch al een tijdje…..maandagmiddag 2e paasdag, ik tik een eitje en kijk eens wat er in zit…..een gelijkspelletje tegen ACV Assen, de nummer tien van de Derde Divisie Zaterdag. Maar ja, als we tegen de nummer vijftien twee dagen geleden ook gelijk speelden dan zit er toch progressie in of niet dan?! Ik drink al bijna vijf weken niet meer maar deze middag keek die fles Jameson mij toch aan met zo’n blik van…..Hé slappe hap…Jij kunt mij echt niet weerstaan vanmiddag! Jameson – Kokkie 1-0. Ik verlies Sparta Nijkerk speelt gelijk. Heb ik enig recht van spreken, ik dacht het niet! Maar hé, er wordt wat van mij verwacht, dus….het was in mijn wedstrijd slechts 1-0 hè tegen de Ierse kampioen, dus als dit verslag je niet bevalt geef dan niet de Ieren de schuld. Het was geen walk-over of zo, slechts 1-0!

Dit waren de elf mannen waarmee Eric Speelziek meende de wedstrijd tegen de mannen van Fred de Boer te moeten beginnen. Wat pakte dit slecht uit, Assen was all over the place en op paper zag het er m.i. niet eens zo slecht uit. Ik had echter gedacht dat hij Janic al vanaf de eerste minuut in de aanval zou zetten. Zie dit niet als kritiek maar dit is wel wat ik dacht. Ook ik begrijp wel dat dit voor onze “glazen” Janic misschien wel iets te veel is. In de vierentwintigste minuut was het Boy Spijkerkman die de 0-1 scoorde voor de Assenaren. Niet eens zo heel veel later was het Justin Mulder die de 0-2 liet aantekenen, aangever was Spijkerman. In de vijfendertigste minuut kreeg Justin van Groen de kaart waarvan je wist dat ie ging komen. Achter mij gingen al weddenschappen rond: “Wie zou de eerste Spartaan die een eerste gele frustratiekaart zou ontvangen!”. Ik hield mij verre van deze discussie maar er waren meerdere winnaars. Minuutje later waren het de Assenaren die de wedstrijd bijna in het slot gooiden maar de bal kwam op de lat boven Wouter Beukers. Met de 0-2 stand werd er in Nijkerk gerust maar gerust was ik er niet op! Bij lange na niet! De tweede helft ving aan met een dubbele wissel bij de Nijkerkers. Fransberg en van Dijk mochten douchen en hun vervangers waren de wat meer geroutineerde Burgerhout en van Nieuwkerk. En de oranjehemden namen het voortouw in de wedstrijd, in ieder geval in de tweede helft. Dat lag ‘m niet zozeer aan het feit dat Fransberg en van Dijk in de kleedkamer achterbleven maar in het feit dat Janic Makizodila naar voren was verhuisd. Zoals we zo vaak zien, als hij mee naar voren gaat dan gebeurt er wat! Deze meneer is gewoon een grootheid, dat laat hij keer op keer zien en dat moeten we gewoon niet onder stoelen of banken steken. This is what it is! Deze gozer kan wel wat! Hij is het die punten voor ons pakt, koester hem, zeker nu we mannen missen die goals kunnen maken. Ik ben niet zo van de verering maar iedereen kan het zien en als ik er niet over schrijf wordt ik niet meer serieus genomen. Net als het eerste uur is verstreken, Janic whooo maar net over. In de vierenzeventigste minuut waren het weer de Drenten die de wedstrijd hadden kunnen beslissen maar Niels Grevink schoot net naast vanuit een counter. Korte tijd lager was het Mike Ahrens die de aansluitingstreffer maakte voor de Nijkerkers, snoeihard joeg hij de bal tegen de touwen achter de Asser keeper Ben Wormmeester.

Hierna ging het volop spoken op de Ebbenhorst. Nu ging Sparta Nijkerk pas echt voetballen, de ene na de andere kans volgde zich op. Op het moment dat de goal van Ben Wormmeester meer en meer ging lijken op een schiettent op de kermis was het “the man” Janic Makizodila die de gelijkmaker binnenkopte 2-2.

Even hiervoor was het Daniël Schans die de bal hard in zijn gezicht kreeg aangeschoten en niet meer verder kon, zag er eng uit en hij moest worden vervangen. De gelijkmaker was voor Sparta Nijkerk het sein om er nog een schepje bovenop te gooien of was het sein dat FC Lisse ook slechts 1 punt had gehaald tegen Odin’59 om er een schepje bovenop te doen? Feit was dat de Nijkerkers vol op jacht gingen naar de volle winst. Feit is ook dat de winst er niet meer kwam en dat in de negenentachtigste minuut ook de Assenaren nog een kans hadden op de overwinning via Niels Grevink.
Zaterdag wacht op de Ebbenhorst Sportlust’46 en een week later is het FC Lisse uit! Alles nog in eigen hand dus daar moeten we het verschil gaan maken. #COME ON GUYS!

Wissels Sparta Nijkerk:

46. Bryan Burgerhout erop voor Ricardo Fransberg.
46. Jesse van Nieuwkerk erop voor Thomas van Dijk.
56. Sam Krant erop voor Justin van Groen.
69. Max Leeflang erop voor Jerry Geurtsen.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Justin van Groen.
Geel voor Roy Bakkenes.
Geel voor Sam Krant.