02 november 2019

Sparta Nijkerk blijft indruk maken

Door: Gerard Kok.

Waar houdt dit op? Hoe lang gaat dit nog door? Superlatieven schieten tekort! De Nijkerkers blijven het gewoon onveranderlijk goed doen. Gaan we naast onze schoenen lopen? Echt niet! We weten dat het een keer minder zal gaan maar tot dusver is alles alleen maar genieten op de Ebbenhorst. In Nijkerk hebben we ook de magere jaren gekend, dus hoe lekker is het nu om ons eens lekker te laven aan al deze weelde?

Allereerst gaan we via deze weg Gino Coutinho en zijn partner feliciteren met de geboorte van een nieuwe spruit. Hierdoor moest Gino de wedstrijd missen en Thijs Janssen was zijn vervanger, Jaron van ’t Loo zat als reservekeeper op de bank.

Al binnen een kwartier was het de thuisploeg die op voorsprong kwam. Bryan Burgerhout ging goed door en scoorde de 1-0. Vijf minuten later moest Thijs Janssen vol aan de bak en hij faalde niet. Een snelle uitbraak van de Friezen, via Curty Conzalez werd door Thijs op een prachtige wijze gepareerd. Na een half uur kregen de Spartanen een vrije trap op een metertje of twintig van de goal van de Friese keeper Jansema. Maurice de Ruiter nam plaats achter de bal en stuurde de bal met uiterste precisie de rechterbovenhoek in maar de boomlange Jansema wist de bal uit de hoek te tikken. Vijf minuutjes later zagen we een partijtje hoge schoolvoetbal van heb ik jou daar! Terwijl ik dacht: “Jongens, verplaats dat spel eens naar de andere kant” meende de Spartanen een staaltje tikkietakkie voetbal van de bovenste plank te moeten etaleren. In de kleine ruimte werd er gecombineerd alsof het een lieve lust was. De 2-0 was er dan ook één om de vingers bij af te likken. Hiervoor ga je naar het voetbal! Het was Maurice de Ruiter die de trekker hier overhaalde maar het was een collectieve actie waardoor deze goal tot stand kwam.

Net voor het rustsignaal kwamen de Nijkerkers nog lichtelijk in gevaar, het was Frank Heus die met een uiterste inspanning de bal van de doellijn kopte.

De tweede helft ving aan met twee ongewijzigde teams. En al snel werd het duidelijk dat Frank Heus toch vervangen moest worden, het leek op een hamstringblessure en uit voorzorg liet hij zich vervangen. Zijn vervanger was de net van een griepje herstelde Gilbrano Plet. In de vijftigste minuut waren we nog getuige van een geweldige redding van Thijs Janssen. Hij liet zien terdege wel over keeperskwaliteiten te beschikken. Iets waar we in Nijkerk echt vrolijk van worden, tot aan vandaag leek hij nog wel eens wat onwennig en onzeker, daar was in deze wedstrijd echt geen sprake meer van.

Na een uurtje spelen stoomden de Nijkerkers weer op naar de goal van de Harrekieten. Passje vanaf links van uitblinker Maurice de Ruiter op Jesse Buitenhuis maar in al zijn meer dan geweldige enthousiasme plantte hij de bal net aan de verkeerde kant van de paal. Maar drie minuutjes later gooide Leroy Oehlers de wedstrijd toch in het slot. Hij scoorde op heel beheerste wijze de 3-0. De Friezen leken rijp voor de totale knock-out. Er waren nog zo’n 19 minuten te spelen na deze derde goal. Een oud indiaanse gezegde luidt: “Ugh, je mag de huid van de beer niet verkopen voordat je de beer hebt geschoten”! Het was dus nog even oppassen. Maar met elke minuut hierna zag je dat ook de Harkemasters het zo langzamerhand gingen opgeven, hun geloof in een goede afloop verdween vrij vlot.

Sparta Nijkerk blijft indruk maken in het amateurvoetbal en we smuller er elke week weer van!

Wissels Sparta Nijkerk:

1. Frank Heus wordt vervangen door Gilbrano Plet.
  2. Bryan Burgerhout wordt vervangen door Leroy Oehlers.
  3. Jesse Buitenhuis wordt vervangen door Leon Broekhof.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen ?