27 maart 2022

Sparta Nijkerk – DVS’33 Ermelo 2-0

Door Gerard Kok.

Voor de wedstrijd aanving was er een minuut stilte voor de op 16 maart jl. overleden Dick van Grootveld. De scheidrechter overleed op 82-jarige leeftijd. Tot voor een paar weken geleden nog actief op de Spartaanse velden. Bij deze sterkte gewenst voor al zijn dierbaren.

Zaterdagmiddag heeft Sparta Nijkerk zichzelf een goede dienst bewezen door de belangrijke wedstrijd te winnen van DVS’33 uit Ermelo. De Ermeloërs waren voor aanvang van het seizoen toch gebrandmerkt als zijnde een kanshebber voor de titel in de Derde Divisie Zaterdag maar de achterstand met de Nijkerkers is nu toch al opgelopen tot 13 punten.

De Nijkerkers begonnen heel voortvarend aan de wedstrijd. Met voortvarend bedoel ik dan: Goed, sterk en mooi! Een minuut of twintig hielden de Nijkerkers dat vol. Al in de zevende minuut vergreep Tim van de Berg zich aan Bryan Burgerhout, een penalty voor de Nijkerkers was het gevolg. Maurice de Ruiter nam plaats achter de bal en op de voor hem kenmerkende manier trapte hij de bal richting keeper Daan Huiskamp. De bal ging naar de rechterbenedenhoek en daarheen strekte ook Huiskamp zich en met zijn vingertoppen tikte hij de bal over de achterlijn, een hoekschop voor de Spartanen was het gevolg. Binnen een paar seconden na het missen van zijn strafschop kon Maurice de Ruiter de stand toch nog op 1-0 brengen door de bal binnen te koppen. Nog eventjes hielden de Nijkerkers dat goede voetbal vol en toen gingen de Ermeloërs ook meedoen. Het spel kwam wat meer in balans, de mannen van Speelziek lieten het gebeuren. In de drieëndertigste minuut kwamen de oranje-zwarten er toch weer eens uit en Bryan Burgerhout kwam plotsklaps vrij voor keeper Huiskamp te staan. Hij leek er zelf wat van te schrikken en schoot de bal pardoes in de handen van de keeper.

Ook kregen de DVS’ers zo nu en dan wat kleine mogelijkheden maar bij hen stond het vizier echt niet op scherp, zo goed als alles ging bij hen naast of over. Mogelijkheden waren er voor Pinarci, El Alblak en Nijland. Op slag van rust liep het nog even uit de hand. Plet werd tussen twee Ermeloërs gemangeld en hij gaf middels een duw aan El Alblak te kennen het er niet mee eens te zijn, toen waren de rapen gaar! Een man of zestien kwam samen op zo’n vier vierkante meter, dat was best wel druk. Van Groen deed zijn best om als vredestichter over te komen, dat lukte slechts ten dele. Het was zo druk dat Pinarci, toen hij met zijn hoofd knikte, Justin van Groen leek te raken. Van Groen zeeg ter aarde alsof hij werd geraakt door een stoel die werd gegooid door een halfnaakte Poolse K1-toeschouwer. Nadat de rookwolken waren opgetrokken zagen we scheidsrechter Daan Schaper een gele kaart geven aan Hayri Pinarci en Justin van Groen. Luttele seconden later floot hij voor de rust.

De tweede helft kwamen de mannen van Peter Wesseling beter uit de kleedkamer dan in de eerste helft. Mogelijkheidjes regen zich voor de Ermeloërs aaneen. De kleine mogelijkheden werden nooit echt gevaarlijk. In de zevenenzestigste minuut een vrije trap van Nassim El Alblak, Wouter Beukers had er moeite mee maar kon ‘m tot corner verwerken. Een corner waar echter niets uit kwam. Vijf minuten later dook Kenneth Aninkora heel gevaarlijk op voor Wouter Beukers maar hij redde op een fantastische manier. Nog eens drie minuten later was het Bryan Burgerhout die na een mooie aanval van Sparta Nijkerk de paal teisterde. De vijfenzeventigste minuut was de laatste voor Justin van Groen, hij vloerde Aninkora in de middencirkel en kreeg weer een gele prent en dus rood te zien en moest vertrekken van de heer Schaper. De mannen van Speelziek moesten met tien man verder en dat werd dus minstens vijftien minuten overleven. Met nog tien minuten te gaan was het weer die dekselse Aninkora die Wouter Beukers op de testbank legde, Wouter doorstond de test en tikte de snoeiharde bal met de vingertoppen tegen de paal. Net voor het eindsignaal mocht Donny van der Wal een vrije trap nemen, Daan Huiskamp kon de bal met moeite met de vuisten verwerken, de bal spatte terug het veld in en daar was Ricardo Fransberg om af te ronden 2-0.

Drie punten bijschrijven, evalueren en op naar dinsdagavond. Dan nemen we het op de Ebbenhout op tegen DOVO uit Veenendaal. Dit betreft een inhaalwedstrijd die enkele weken geleden werd afgelast.

Wissels Sparta Nijkerk:

69. Wesley de Laat erop voor Sam Krant.
69. Max Leeflang erop voor Jesse Buitenhuis.
75. Janic Makizodila erop voor Maurice de Ruiter.
78. Ricardo Fransberg erop voor Gilbrano Plet.
78. Jesse van Nieuwkerk erop voor Bryan Burgerhout.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Donny van der Wal.
Twee keer geel voor Justin van Groen.

Interview met Justin Groen