27 februari 2022

Sparta Nijkerk – FC Lisse 2-1

Door Gerard Kok.

De laatste zaterdag van februari 2022 was onze Ebbenhorst het decor voor de absolute kraker in de Derde Divisie Zaterdag, nummer 2 Sparta Nijkerk tegen de nummer 1 FC Lisse.

De Spartanen wisten van quitte af aan waar het om ging en al snel konden we zien dat het de heren menens was. Zagen we nog tegen GOES en VVOG een Sparta Nijkerk wat niet in beste doen was maar toch wel vier punten pakte, nu zagen we al snel dat het beter was. Niet meteen denken dat het lek boven is want het kan nog beter, nog veel beter dan we deze zaterdagmiddag zagen. Maar goed, het niveau gaat omhoog en dat is een fijn teken.

Een van de eerste tweets van vanmiddag:

Al in de tiende minuut kregen de Spartanen de kans om de score te openen, een goede aanval via Gilbrano Plet stelde Donny van der Wal in staat om keeper Cummins te testen maar die stond op zijn post en liet zich niet verschalken. Nu was dat schot van Donny ook niet meteen zijn masterpiece. Nog geen zeven minuten later was het Jesse Buitenhuis die Erik Cummins op de proef stelde, weer was de keeper de baas. Met zijn rechtervuist wist hij Jesses doelpoging te verijdelen. Het leek alsof de gasten uit de bollenstreek kwamen voor een puntje, alsof er wat angst inzat bij de heren.

Echter vanuit een counter kregen zij toch ook zo nu en dan wel een kans, in de negentiende minuut kreeg Wouter Beukers toch wel wat hachelijke momenten te verwerken in zijn strafschopgebied. Maar voor het echte spektakel moesten we wachten op de tweede helft.

Na een kwartier spelen in de tweede helft was daar dan eindelijk de meer dan verdiende voorsprong voor de Nijkerkers. Tijdens wat gedoe voor de goal kwam de bal voor de voeten van Mike Ahrens die verwoestend uithaalde 1-0.

Nog geen twee minuten later waren het de oranje-zwarten die een corner mochten nemen, deze hoekschop getrapt door Roy Bakkenes kwam pardoes ergens tegen een Lissens hoofd aan waardoor Cummins geslagen was 2-0. Toen was het spel op de wagen, de Niekarkers waren los!

Met nog een halfuur te gaan lieten ze zien waartoe ze in staat waren, zowaar zagen we wat gallery-play. Duurde echter maar een minuut of vijf. Daarna werd het vooral hopen dat die aansluittreffer niet zou vallen voor de mannen van trainer Raymond Bronkhorst. Want je weet als die ene voor hen gaat vallen dan wordt het nog héél erg spannend. Nu bleef die aansluittreffer van hun uit tot de vierentachtigste minuut (2-1) en dan duren zes nog officiële minuten wel heel lang, vooral als de verder goed leidende scheidsrechter Stan Teuben er nog eens een minuut of vijf extra bijtrekt. Justin van der Putten was de doelpuntenmaker voor Lisse. Dan is het serieus billenknijpen….het zal toch niet?! Nee het gebeurde niet, Sparta Nijkerk trok het over de streep en nam de koppositie over van de mannen uit de bollenstreek.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen.

Wissels Sparta Nijkerk:

75. Jesse Buitenhuis eraf voor Bryan Burgerhout.
75. Jesse van Nieuwkerk eraf voor Jerry Geurtsen.
79. Max Leeflang erop voor Donny van der Wal.
88. Ricardo Fransberg erop voor Gilbrano Plet.
88.Sam Krant erop voor Mike Ahrens.

Foto’s van: