21 mei 2022

Sparta Nijkerk – Harkemase Boys 4-1  Eilaas nútjesmoar!

Door Gerard Kok.

Tot zaterdag hadden de Harkemase Boys nog de illusie de derde periodetitel binnen te kunnen halen, die Friese droom werd in het Gelderse Nijkerk (voorlopig) wreed verstoord door Sparta Nijkerk. Met maar liefst   4-1 moesten de mannen van de Harkemase trainer Hans Schrijver weer de bus in richting het hoge noorden.

In vergelijk met vorige week keerde Maurice de Ruiter terug in de basis, voor de rest weinig nieuws onder de zon.

Al meteen vanaf de tweede minuut kregen de Nijkerkers een joekel van een kans om op voorsprong te komen, Ricardo Fransberg lag op stoom en in plaats van voor eigen succes te gaan (mag ook best wel eens een keertje) in de korte hoek liet hij de kans aan Max Leeflang. Max kon er echter nooit en te nimmer bij en zo kwamen de Friezen met de schrik vrij.

Meteen daarop volgend kregen zij een kans om de Nijkerkers op achterstand te zetten maar ook zij faalden daarin. Zo ergens om of nabij de twintigste minuut mochten de Harrekieten aanleggen om een vrije trap te nemen op een metertje of twintig van Beukers’ zijn goal. Mart Dijkstra was degene die het voor de mannen uit Friesland mocht gaan doen. Echter op een werkelijk spectaculaire manier wist Wouter Beukers naar de hoek te zweven om het lederen loeder uit de bovenhoek te tikken. Paar minuten later was het dan toch raak voor de gastheren, via Janic Makizodila werd de bediener van het scorebord gesommeerd om van zijn stoel af te komen om iedereen via datzelfde scorebord in staat te stellen om de 1-0 voorsprong te kunnen aanschouwen. Wow hé…..

Zeven minuten voor de rust verdubbelde Sparta Nijkerk de voorsprong, het was Bryan Burgerhout die de tweede er heel resoluut in poeierde, hij aarzelde niet en liet keeper Jansema kansloos in de korte hoek. Staaltje puur killersinstinct! 2-0.

Luttele tellen later ging Rob Diderik erbij zitten en moet het veld geblesseerd verlaten. Leek op een hamstringblessure. Komt echt heel erg slecht uit met al die blessuregevallen die we al hebben. De spoeling wordt met de week dunner aan Nijkerkse kant en als je het zo bekijkt dan is het nog een wonder dat we dit soort uitslagen neerzetten. Kort nadat Thomas van Dijk de geblesseerde Rob had vervangen floot de overigens meer dan prima leidende jonge scheidsrechter Thomas Hardeman voor de rust.

Na de rust kwamen de Friese gasten beter uit de kleedkamer dan de Nijkerkers. Daar waar de Nijkerkers blijkbaar alleen maar een bakkie slappe thee hadden gehad, hadden de Harkemasters een energiedrankje genuttigd. Zo één waar Verstappen hard op gaat, zeg maar! Een levensgrote kans mochten we aanschouwen voor Tapmahoe Sopacua. Het drankje was echter best wel snel uitgewerkt, duurde al met al zo’n minuut of acht. Waar Harkema wel in uitblonk is dat ze enorm veel kansen creëerden maar de bal maar niet tussen de palen wisten te krijgen, alles ging naast. In de drieënvijftigste minuut maakten de Nijkerkers de 3-0.

Het was goed doorgaan van Ricardo Fransberg die Max Leeflang is staat stelde om de derde te maken voor Speelzieks mannen. Enkele minuten later mocht Fransberg zelf aanleggen om te schieten maar zijn inzet verdween naast de goal van Jansema.

Met nog een kwartiertje te gaan was het weer de beurt aan Bryan Burgerhout, via een bekeken kluts liet hij de bal achter Jansema verdwijnen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij dit min of meer zo bedoeld had.

Toch deden de gasten nog iets terug. In de persoon van Berwout Beimers, hij pegelde diagonaal de bal langs keeper Wouter Beukers. Eerlijk gezegd de mooiste goal van de wedstrijd 4-1. Dit gebeurde in de achtentachtigste minuut dus veel tijd om de boel nog even vlot te trekken kregen de Friezen niet meer. Kort hierna floot scheidrechter Hardeman voor het eind van de wedstrijd.

Wissels Sparta Nijkerk:

42. Thomas van Dijk erop voor Rob Diderik.
77. Stefano Fransberg erop voor Bryan Burgerhout.
77. Laurens de Korte erop voor Jerry Geurtsen.
88. Douwe Blom erop voor Mike Ahrens.
88. Colin Linnenbank erop voor Justin van Groen.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Maurice de Ruiter.

Foto’s Arjen Gerritsma.