19 november 2022

Sparta Nijkerk – Harkemase Boys

Gerard Kok.
Oké, we beginnen voor het (mijn) gemak even met het laatste kwartier van de wedstrijd. Weer zagen we dat het geweldige voetbal erin zit, net zoals tijdens de eerste helft tegen DOVO een paar weken geleden, maar wanneer komt het er nou eens uit? Kregen we tegen DOVO in de tweede helft weer het deksel op onze neus en gingen de koppies weer omlaag, nu leek hetzelfde te gaan gebeuren.

Weer verspeelden we een goede uitgangstelling. Tegen DOVO was het de voorsprong, tegen Harkema was het een mooie gelijkmaker van Mark van der Weijden. Maar na de uiteindelijke 2-2 waarin Sparta Nijkerk zich weer “even” van de beste kant liet zien. Zagen we dan hier de ommekeer? Een ommekeer waar we inmiddels week in week uit op zitten te wachten! Elke week komen we dichterbij onze volgende geweldige wedstrijd want hij komt een keer, daar ben ik van overtuigd.

De Nijkerkers begonnen niet echt verkeerd aan de wedstrijd op deze koude zaterdagmiddag. Al in de negende minuut creëerden zij gevaar voor de Friese goal, uit een corner wisten de Nijkerkers bijna de openingstreffer te scoren. Beetje meer rigorositeit zou de Nijkerkers in deze fase van de competitie sieren. Wat meer rigoureus verdedigen en aanvallen. Uithalen wanneer zich de mogelijkheid voordoet, zowel in aanvallend als verdedigend opzicht. Niet denken laat de ander die fout of goal maar maken! Vertrouwen tanken dat is wat er moet gebeuren. Met zijn plaat vol in de zon stond onze keeper Johan Jansen op zijn post in de eerste helft. Was dat de aanleiding tot de openingstreffer voor de Friese delegatie? Ik denk het niet, hij werd verschalkt in zijn hoge linkerbovenhoek, ook met een pet op had hij deze bal niet gehad, gewoon een beetje rare goal maar hij telde wel voor de mannen van Jan de Jong 0-1. Wat meer dadendrang vanuit de verdediging was wel wenselijk geweest. De maker van de goal was Jhurrey Margaritha. Weer een tegenslag voor de Nijkerkse heren en dat went nooit. De voorsprong duurde tot de negenentwintigste minuut, toen was het Mark van der Weijden die fantastisch doorging en keeper van der Haar wist te passeren 1-1. Niet veel later weer gepruts in de Nijkerkse defensie, Berwout Beimers wist de stand weer in het voordeel van de Friezen te tillen 1-2. Weer laat je het gebeuren dat het deksel op je neus slaat, we maken het onszelf soms zo onnodig moeilijk. Met de 1-2 tussenstand werd er gerust op de Ebbenhorst.

Na twaalf minuten voetballen in de tweede helft deed Mark van der Weijden zijn kunstje nog even dunnetjes over en waar ik al met mijn handen in de lucht stond om te juichen, medestanders aan het charteren was om de polonaise in te zetten, zag ik tot mijn ontzetting de bal net naast gaan. Tot zo’n kwartier voor het eind was het een gezapig potje aan het worden. Maar op dat moment wisten de Harrekieten tot twee keer gevaarlijk te worden voor de goal van Jansen, de lat en de paal werden geteisterd. Hun derde goal bleef echter uit. Tien minuten later was het wel raak maar dan voor de Nijkerkse gastheren en weer kwam het van de voet van Mark van der Weijden 2-2. Dit was tevens de eindstand. De Nijkerkers kwamen in deze wedstrijd dus twee keer terug van een achterstand, dat zal in ieder geval de mentale weerbaarheid wel iets hebben vergroot.

Wissels Sparta Nijkerk:

77. Biya erop voor Geurtsen.
77. Leeflang erop voor Burgerhout.
77. Fransberg erop voor Ahrens.
84. Van Groen erop voor van Hussen.

Foto’s van Arjen Gerritsma.