13 oktober 2019

Sparta Nijkerk herovert koppositie

Sparta Nijkerk – Ajax 4-2

Door: Gerard Kok

Op de miezerige en druilerige zaterdagmiddag van 12 oktober heeft Sparta Nijkerk 1 winst geboekt op de amateurtak van Ajax. Misschien was dit nog niet eens de belangrijkste winst, die kwam na de wedstrijd. Terwijl business-club voorzitter Nico Fiegen de Argentijnse pampa’s onveilig maakt op een pony werd er in “zijn” business-home aangekondigd dat onze aimabele trainer Eric Speelziek zijn contract met 2 jaar heeft verlengd tot de zomer van 2023, dit gevolgd door een luid applaus van alle aanwezigen. Eric blij, Technische commissie blij, sponsoren blij, spelers blij en supporters blij, allemaal zijn we blij, blijer blijdst! Eric kan verder bouwen aan de groep waar hij nog rek in ziet en wij gaan de komende jaren met hem mee kijken tot waar deze rek reikt.

Opvallend in de opstelling was dat Bryan Burgerhout de voorkeur had gekregen op de rechtsvoor positie boven Jesse Buitenhuis. Jesse die het tot dusver zeker niet verkeerd had gedaan mocht dus plaatsnemen op de bank. Je kunt er nu eenmaal maar 11 opstellen en houd iedereen maar eens tevreden op de bank! Een Spartaanse bank waar mannen opzitten die allemaal, geen enkele uitgezonderd, zomaar op het veld kunnen staan zonder dat je echt minder wordt. Dat is ook meteen een van de grote krachten/wapens van Sparta Nijkerk dit seizoen. De bank!

Nog voordat de echo van het fluitje van scheidsrechter Winkel was weggestorven tussen de reclameborden hadden de mannen van de Amsterdamse trainer Yuri Rose de eerste al achter onze keeper Gino Coutinho liggen 0-1. Het zag er allemaal wat knullig uit aan de Spartaanse linkerkant. Kenneth Misa-Danso was de man die de trekker overhaalde.

Door deze snelle achterstand waren de Nijkerkse heren ruw wakker geschud. Dat ze wakker waren zagen we 2 minuten later toen Frank Heus de score al gelijk had moeten trekken maar het was ‘m blijkbaar nog niet gegund. Maar de Spartanen hadden de richting naar de goal van Ajax-goalie Stephan Veenboer gevonden. Toch duurde het nog 20 minuten vooraleer de Spartanen de stand gelijk trokken, dat gebeurde in de 25e minuut, doelpuntenmaker van dienst deze keer: Gilbrano Plet 1-1, hij was het meest alert voor de Amsterdamse goal. Nog voordat de 22 strijders het toneel verlieten om zich te laven aan de thee, hadden de Nijkerkers de voorsprong op het scorebord gezet 2-1. Op slag van rust was het de diep gestuurde Bryan Burgerhout die geen fout maakte en keeper Veenboer kansloos liet.

De tweede helft ving aan met een wissel aan bij de Nijkerkers, Justin van Groen mocht gaan badderen en Maurice de Ruiter was zijn vervanger. In de 53e minuut was het weer Frank Heus die had kunnen scoren voor Sparta maar nog steeds was de gunfactor hem niet goed gezind. Hierna kakte het een beetje in bij de Nijkerkse gladiatoren. Donny van der Wal liep tegen een gele kaart op en 2 minuten later was er een Amsterdamse uitbraak die zo maar de 2-2 betekende. Ricardo Fransberg’s naam was het die het led-bord deed oplichten. Sparta moest het meer en meer voorin gaan zoeken, daar lagen de mogelijkheden. Maar het was de druk van Ajax die toenam. Getergd door zijn gele kaart en door de druk van de tegenstander en door de gelijkmaker van Ajax was het Donny van der Wal die de mouwen opstroopte en als hij dat doet, dan kun je hem om een boodschap sturen! Een aanvoerder die zijn verantwoordelijkheid oppakt en een enorme onverzettelijkheid aan de dag legt als de situatie daarom vraagt. En die vraag galmde luid over de Ebbenhorst. Hij was het die de 3-2 liet aantekenen. Een corner van Sparta kwam voor de voeten van Gilbrano Plet een metertje of vijfentwintig van de goal van de tegenstander, hij speelde de bal diep op rechts naar Donny en deze boetseerde heel kunstig 3-2 in de 75e minuut. De Amsterdammers leken er door te zitten en 2 minuten later had Frank Heus dan toch zijn o zo gegunde treffer 4-2. Ook aan deze goal ging weer een voortreffelijke actie vooraf van Gilbrano Plet, die gozer had het echt weer lekker op zijn heupen deze middag!

Wissels Sparta Nijkerk:

46. Maurice de Ruiter erop voor Justin van Groen.
67. Wesley de Laat erop voor Mohammed al Haydar.
82. Jesse Buitenhuis erop voor Bryan Burgerhout.

Kaarten Sparta Nijkerk:

60. Geel voor Donny van der Wal.

Interviews door Mark Kloostra:

Foto’s van Arjen Gerritsma.