31 oktober 2019

Sparta Nijkerk naar de tweede ronde om de KNVB-beker

Door: Gerard Kok.

Koning Winter begint zich zo langzamerhand weer te melden, zo ook dinsdagavond toen het Spartaanse elitekorps Fortuna Wormerveer aan de zegekar bond. Gelukkig schroefde het voetbal de temperatuur nog een paar graadjes op.

Een niet alledaagse opstelling voor de “verwende” Nijkerkse supporters. Maar zoals ik al eens eerder schreef, de kracht van Sparta zit ‘m zeker ook in die o zo belangrijke bank. Diezelfde bank moest deze avond worden aangesproken wegens nogal wat blessures. De bankmannen lieten zich gelden en hoe!

Nadat de zeer matig leidende scheidsrechter Weiland het spel op gang had laten brengen konden we al in de vijfde minuut getuige zijn van een enorme mogelijkheid voor de thuisploeg, het was Maurice de Ruiter die strandde op de keeper van de gasten uit Wormerveer. De toon leek gezet maar schijn bedroog ook hier. De spelers van de Wormerveerse trainer Juan José Fernández Coto meenden te moeten laten zien dat zij niet voor niets al eerder in de voorrondes twee derde-divisionisten hadden uitgeschakeld om het hoofdtoernooi. Zij beschikken over razendsnelle mannen die zo maar even in tijd van een mum voor de goal kunnen opduiken en terdege kunnen voetballen. In de 8e minuut moest Thijs Janssen al gaan vissen. Een fikse streep door de Spartaanse rekening. Maar goed zo’n goal kan dan maar beter vallen na 8 minuten spelen dan met nog maar 8 minuten te spelen. Even een zijsprongetje: Waar kennen we die drukke trainer met die exotische naam ook alweer van? Juist, van HSV De Zuidvogels. Fernández Coto is bezig aan zijn eerste seizoen in Wormerveer.

Aan de eerste goal van Fortuna W. ging ietwat nonchalance van Leon aan vooraf. Het zij hem vergeven want even daarvoor had Leon een geweldige ingreep maar onze aanvoerder van gisteravond mist duidelijk nog wat spelritme. Daarnaast leek de treffer ook niet geheel onhoudbaar maar wat voor Leon geldt, geldt net zo goed voor Thijs. Groot voordeel van deze achterstand was wel dat de Spartanen meteen wisten wat er van ze werd verwacht, passie en strijd! Na een kwartier spelen werd Jesse Buitenhuis onreglementair gestuit binnen de zestien. Een penalty voor de Nijkerkers was het gevolg. Maurice de Ruiter had er geen enkel probleem mee de bal het doelnet van de tegenstander te laten vibreren 1-1. De kansen stapelden zich op, in de negentiende minuut kwam Jesse weer voor de goal na een mooie voorzet van Maurice, de inzet van Jesse vond echter een Wormerveers been in de baan van het schot. Na iets meer dan een half uur spelen zagen we weer zo’n strakke/snelle aanval van Fortuna W. De Spartaanse verdediging moest alle zeilen bijzetten om een goal te voorkomen. Maar niet alle zeilen waren geoorloofd, Leroy trok aan de noodrem en vloerde de aanvaller net binnen de zestien. Penalty besliste scheidsrechter Weiland, Robin Hoogstra deed daar niet moeilijk over en liet Thijs Janssen kansloos 1-2. Uithuilen en opnieuw beginnen voor de Nijkerkers. Dat opnieuw beginnen begon pas goed in de 38e minuut, ik dacht dat het Leroy Oehlers was die opstoomde richting achterlijn, Frank Heus perfect bediende en die maakte de tweede gelijkmaker 2-2. Nu hoorde ik om mij heen dat de voorzet kwam van Mohammed Bendadi, zou kunnen. Heb ik ze in ieder geval beide genoemd. ? Met deze stand werd er gerust en konden spelers en supporters even opwarmen voor de tweede helft.

De tweede helft begon met een ongewijzigd Sparta Nijkerk. De mannen uit Wormerveer hadden veel, héél veel energie gestoken in de eerste helft. In de rust vroeg ik mij via Twitter al af of zij dit zouden kunnen volhouden. #Nietdus! In de 53e minuut was het Maurice de Ruiter die scoorde via de binnenkant van de paal, de bal rolde plagerig langzaam de goal in 3-2. De ban leek gebroken, toch moesten de Spartanen echt nog wel letten op die snelle uitbraken van Fortuna W. Ondanks dat ze wat spaarzamer werden, werden ze niet minder gevaarlijk. Adriaan Kruisheer moest ten koste van een gele kaart zo’n snelle aanval verijdelen.
Het was Mo Bendadi die de wedstrijd op slot gooide hij schoot een vrije trap vanaf een metertje of 25 fantastisch in het Wormerveerse doel 4-2. In de 79e probeerde Fortuna W. verdediger Aron Bruijn een Spartaanse aanvaller te vloeren maar deed dat veel te opzichtig. Een domme tweede gele kaart was het gevolg. De laatste 10 minuten was het alleen nog Sparta dat voetbalde, het nekkie was eraf bij de gasten. In de 84e minuut nog een hele mooie goal van Maurice met een subtiele voetbeweging passeerde hij de goalie van Fortuna W. de grensrechter gooide de vlag omhoog wegens buitenspel, de scheidrechter nam dit over en de stand bleef nog even 4-2. Maar in de 88e minuut was het toch weer die “dekselse” Maurice de Ruiter die zijn derde en de vijfde maakte voor Sparta Nijkerk 5-2.

Fortuna W. weer met beide beentjes op de grond en zij kunnen zich richten op de competitie (1e klasse zondag) wij wensen hen daarbij veel succes.

Wissels Sparta Nijkerk:

64. Rob Diderik wordt vervangen door Wesley de Laat.
75. Adriaan Kruisheer wordt vervangen door Bryan Burgerhout.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Adriaan Kruisheer.

Foto’s van Arjen Gerritsma.

Interviews met Mark Kloostra: