19 december 2019

Sparta Nijkerk – NAC 0-1

De Nijkerkers halen ’t net (net) niet!

Door: Gerard Kok.

In de tweede ronde om de KNVB-beker heeft Sparta Nijkerk niet genoeg kunnen stunten door te winnen van NAC uit Breda. Maar er is niets verloren, ik durf zelfs wel te stellen dat er iets is gewonnen. Nog meer sympathie hebben de Nijkerkers gewonnen bij de meer dan 3000 aanwezigen op de Ebbenhorst en nog meer clubliefde is er ontstaan in de harten van de ware volgers. Het past mij dan ook niet om verliezen en onze clubnaam in een zin te schrijven.

In mijn voorbeschouwing had ik al gesteld dat amateurs wel degelijk wat te zoeken hebben in de strijd om de KNVB-beker. Dat heeft Sparta Nijkerk bewezen en zo ook GVVV. Nog voordat het Ernest Faber schokeffect bij PSV zich kon roeren, is het alweer verdwenen en stierf het een sneue dood op sportpark Panhuis. Hulde aan GVVV en natuurlijk aan Berry Powel die kon laten zien wat hij in die paar weken bij Sparta Nijkerk allemaal wel niet heeft geleerd. ?

Opvallend aan de opstelling is de afwezigheid van de grieperige Gino Coutinho. Later op de avond bleek dat Thijs Janssen een waardige stand-in was.

Al in de vijfde minuut was er voor de Nijkerkers een enorme kans om de score te openen. Bryan Burgerhout vond echter NAC-doelman Nick Olij op zijn pad. Geschrokken trokken de mannen van NAC trainer Ruud Brood het spel wat meer naar zich toe. Het spel van de profs was wat verzorgder dan dat van de Nijkerkers. Maar goed, het zou ook wel héél bizar zijn als dat anders was. Na een half uur spelen stond nog steeds de brilstand op het scorebord. In de Spartaanse defensie heersten Janic Makizodila en Wesley de Laat. Met nog een minuut of acht te spelen gingen de Nijkerkers aan voor een slotoffensief in de eerste helft. Het spookte voor het Bredase doel en niet zo’n kleine beetje ook. Er was zelfs heus sprake van paniek bij de mannen van Brood. Toch lukte het de mannen van Sparta Nijkerk trainer Eric Speelziek helaas niet de score te openen. Met 0-0 gingen we de rust in en dat had maar zo héél anders kunnen zijn.

De tweede helft ving aan met een Sparta Nijkerk dat begon met waar het in de eerste helft mee was geëindigd, druk zetten op de helft van de tegenstander. Sparta Nijkerk combineerde er lustig op los met bij tijd en wijle oogstrelend voetbal. Nu moet wel gezegd dat ook NAC hier en daar wel kansjes kreeg maar net als bij de Spartanen lukte het allemaal net niet. In de 62e minuut waren we getuige van een enorme pegel van Sparta Nijkerk op de Bredase keeper. Nick Olij moest werkelijk alles uit de kast halen om deze inzet te keren. Er was er nog een dot van een kans voor Bryan Burgerhout in de 78e minuut, dat ging helaas hoog over. Daarop gevolgd door een hoge bal over het doel van Thijs Janssen. Het golfde heen en weer en veel arbeid werd er aan de dag gelegd door beide teams. In de laatste tien minuten van de wedstijd meende NAC toch wat meer uit de schulp te moeten kruipen. Er kwam meer druk op het doel van Thijs Janssen. Het spel van de Brabanders werd slordiger maar gek genoeg ook gevaarlijker. Diep in de blessuretijd ging NAC-spits Stokkers nog wel een duel aan met Thijs Janssen maar de Nijkerkse goalie liet zich niet verschalken. In Nijkerk kon men zich gaan opmaken voor de verlenging.

In de eerste helft van de verlenging ging het na vier minuten mis voor de Nijkerkers. Een aanval over de linkerflank van NAC via Filipovic werd nog gestuit door Thijs Janssen maar hierna was Thijs kansloos op de inzet van Huseyin Dogan 0-1. De Nijkerkers deden er werkelijk nog alles aan om het tij te keren en we weten het, de Nijkerkers scoren eigenlijk altijd dus niets was onmogelijk. Ook in de tweede helft van de verlenging kregen de Nijkerkers echt nog wel kansen maar de bal wilde er gewoonweg niet in voor Sparta. Maar datzelfde gold ook voor NAC, ook zij kregen kansjes op meer. Maar voorin leek het soms echt op een slechte slapstick film bij NAC. Tot twee keer toe in een overtal situatie voor de Spartaanse goal en nog lukte het hen niet.
Het bleef bij 0-1 en pure reclame voor het amateurvoetbal. Al met al een mooie voetbalavond waar wij als Spartanen hartstikke trots op mogen, nee MOETEN zijn. En dan geldt niet alleen voor de prestaties in het veld maar zeker ook voor die daarbuiten.
Wij feliciteren NAC Breda en gaan met nog opgehevener hoofd verder na de winsterstop. Dan gaan we door voor een hele mooie apotheose.

Nu even rust!

Fijne feestdagen voor een ieder en tot in het nieuwe jaar.

Wissels Sparta Nijkerk:

75. Leroy Oehlers erop voor Mo Bendadi.
90. Leon Broekhof erop voor Jesse Buitenhuis.
101. Frank Heus erop voor Donny van der Wal.
101. Justin van Groen erop voor Jerry Geurtsen.

Interviews met Mark Kloostra

Foto’s van Arjen Gerritsma