07 maart 2020

Sparta Nijkerk – ONS Sneek 4-1

Door: Gerard Kok.
Op de zonovergoten maar toch nog kille zaterdagmiddag 7 maart 2020 heeft Sparta Nijkerk weer eens laten zien waarom het bovenaan staat in de Derde Divisie Zaterdag. Zij hadden daar wel de laatste acht minuten van de eerste helft voor nodig én de tweede helft. De eerste 37 minuten van helft nummer 1 kenmerkte zich aan Spartaanse kant voornamelijk door te langzaam en te stroperig voetbal.

De Niekarkers begonnen best wel redelijk aan de wedstrijd, in de vierde minuut was het Adriaan Kruisheer die zijn afstandsschot van net buiten de zestien naast zag gaan. Dit had maar zo gekund! Daarna zakte het weg, best wel erg ver weg eigenlijk. De nummer 1 van de Derde Divisie Zaterdag was gelijk aan de nummer één na laatst. En dat gaf te denken! En dan bedoel ik niet dat de Friezen zo geweldig waren. Nee, dan bedoel ik dat de Spartanen op een bedroevend niveau acteerden. Als ik dat afzet tegen Sneek dan hebben we het dus over degradatieniveau. In de 32e minuut konden we nog een heel aardig schot van Maurice de Ruiter noteren. Na dik een half uur was het waar we al bang voor waren, middels een zondagsschot kwamen de mannen van Paul Ravenau op een 0-1 voorsprong. Behalve de eerder gemelde twee kansjes van Kruisheer en de Ruiter hadden de Spartanen ook niets gecreëerd dus dit kon maar zo gebeuren. De goal kwam van de voet van de man met de wel erg Friese naam Tyson dos Santos. De Spartanen wisten nu dat er iets moest gebeuren en op een gegeven moment ging het lopen bij Sparta, de balcirculatie ging wat omhoog en meteen kon je het verschil zien. Het duurde dan ook niet lang voordat de Spartanen kansen kregen en nog voor de thee de gelijkmaker scoorden 1-1. In de 42e minuut wist Gilbrano Plet op de as van het veld de “gelegenheidsrechtsback” Donny van der Wal voor de Friese goal te vinden. Donny aarzelde nauwelijks, draaide om zijn as en liet Justin van der Dam kansloos.

Sparta ging door en net voor de rust was het Bryan Burgerhout die over schoot, dat had maar zo de voorsprong kunnen betekenen. We moesten er in Nijkerk echter nog even op wachten.
Maar wat de Nijkerkers lieten zien in de laatste minuten van de eerste helft deed mij besluiten de onderstaande tweet te plaatsen in de rust.

Na de rust kregen we het te zien! Bij vlagen zagen we de koploper excelleren. Bij tijd en wijle was het Sparta Nijkerk van voor de winterstop te bewonderen. Konden we vorige week tegen DVS’33 nog stellen dat de gelukkigste had gewonnen, nu had het helemaal niets met geluk te maken maar alles met goed voetbal. Al snel regende het kansen voor de Nijkerkers, de mooiste was in de 60e minuut voor Mo Bendadi, zijn halve omhaal was een prooi voor de goed keepende Justin van der Dam. Deze keeper heeft zijn team behoed voor een nog veel groter pak slaag. In de 65e minuut mocht Mo Bendadi een corner nemen, zijn trap kwam op het hoofd van Mohammed al Haydar en zoals hij dat wel vaker heeft gedaan kopte hij de 2-1 binnen.

Nu was het zaak voor Sparta Nijkerk om door te pakken, dat is dan ook precies wat zij deden. Niet eens zo heel veel later was het Jerry Geurtsen die de derde voor de Nijkerkers scoorde 3-1. Jerry die door de trainer was geprikkeld viel sterk in. Vorige week werd Jerry gepasseerd (moet wel worden gesteld dat hij midweeks wat ziek was) maar deze week stond hij er weer naast. Hij pakte de handschoen die Eric Speelziek had geworpen op, ging het duel aan met zijn trainer en revancheerde zich uitermate goed. (Twee winnaars uiteindelijk in dit duel). In de 88e minuut kon Wesley de Laat uit een kluts nog de 4-1 scoren.

Deze overwinning biedt heel veel vertrouwen voor de rest van het seizoen. Hij valt heel goed bij de Nijkerkse aanhang maar ook in de koppies van de spelers zal deze overwinning heel prettig voelen.

Wissels Sparta Nijkerk:

Jerry Geurtsen voor Gilbrano Plet.
Janic Makizodila voor Mohammed al Haydar.
Frank Heus erop voor Bryan Burgerhout.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen.