24 april 2022

Sparta Nijkerk – Sportlust’46 0-1

Door Gerard Kok.

Om 16.50 uur vroeg ik mezelf af: Wat vond ik nou ook alweer zo leuk aan voetbal? Ons eerste elftal zit in zwaar weer en wij lijden mee. Vandaag werd er verloren met 0-1 van de nummer drie van het klassement Sportlust’46 uit Woerden. De laatste weken werd het nog wat door pressie in de laatste vijftien minuten maar dat zat er vandaag niet in. Het was allemaal een beetje apathisch, zeker in de tweede helft. Het apathische kwam van twee kanten want ook het Spartaanse publiek lijkt het vertrouwen een beetje kwijt te zijn. Waar de vorige week het elftal nog naar een punt werd toegejuicht zag je daar vandaag niets meer van terug. Het duurt gewoonweg te lang voordat het tij keert. Nu moet ik wel zeggen dat in de eerste helft het niet eens zo slecht was, er werd weer een beetje gecombineerd, zoals we dat van de mannen zijn gewend maar tot gevaar voor Sportlust leidde het eigenlijk nooit. Voor de Nijkerkers valt de bal al weken niet eens een keertje lekker goed, dat geluk ontberen we dan ook. Maar ik heb ooit eerder al eens geschreven dat je geluk moet afdwingen en dat zit er even nu niet in. Excuses en verzachtende omstandigheden zijn er genoeg, in het verslag van vorige week ben ik er nog uitvoering op ingegaan en ik wil niet teveel in herhaling vervallen, dus laat ik dat nu achterwege. Het wachten is op de ommekeer en die gaat er komen, dat verzeker ik je maar of dat nog op tijd is?

De Spartanen vingen aan in de bovenstaande opstelling en je ziet dat er nog steeds mannen niet bij zijn die we zeker zouden verwachten in de basis. De eerste tien minuten waren voor de Nijkerkers maar hierna trokken de heren van trainer Patrick Loenen het spelbeeld wat meer in balans.

In de zestiende minuut mochten de Woerdenaren een vrije trap nemen van een metertje of tweeëntwintig van de goal van Wouter Beukers. Oud-Spartaan Mohammed Bendadi ging achter de bal staan en schoot ‘m fantastisch richting de goal van Nijkerkse keeper maar Wouter was alert en stopte ‘m op een nog fantastischer manier. Tijdje later was er nog een spectaculair moment voor het Nijkerkse doel. De bal werd door de wind gevangen en leek zo neer te ploffen in het Nijkerkse doel maar een Woerdense aanvaller wilde ‘m nog een zetje meegeven, het mislukte jammerlijk. De oranjehemden kwamen hier echt met de schrik vrij.

Met de 0-0 stand werd er gerust. Tot de vierenzeventigste minuut gebeurde er echter niet zo heel veel, partijen hielden zich tot die tijd  in evenwicht. Vervolgens mochten Maurice de Ruiter en Ricardo Fransberg hun opwachting maken, Max Leeflang en Bryan Burgerhout werden bedankt voor bewezen diensten deze middag. Toen gebeurde er wel wat, Maurice zorgde voor wat diepgang wat zorgde voor wat meer beleving in het veld.

En als je dan net denkt dat het nog gaat goedkomen scoort de tegenstander. Een spaarzaam goed afgeronde aanval zorgde voor de 0-1, Zakaria Issarti was de doelpuntermaker. Speelziek probeerde het nog door Janic mee naar voren te sturen maar het mocht niet meer baten en het gat met koploper Lisse is gestegen naar vier punten. Volgende week reizen we af naar Lisse om het gat weer te gaan verkleinen en ik hoop oprecht dat ons dat gaat lukken want als de hoop al weg is……..

Wissels Sparta Nijkerk:

1. Maurice de Ruiter erop voor Bryan Burgerhout.
  2. Ricardo Fransberg erop voor Max Leeflang.
  3. Wesley de Laat erop voor Justin van Groen.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen.