25 januari 2020

Sparta Nijkerk – SteDoCo 3-3

Zaterdag de 25e januari heeft Sparta Nijkerk niet kunnen winnen van SteDoCo. Op de Ebbenhorst werd in een boeiende wedstrijd met 3-3 gelijkgespeeld. Hiermee is SteDoCo de enige ploeg in de Derde Divisie waarvan de scalp niet aan de Spartaanse riem hangt in dit seizoen.

Ietwat later dan de bedoeling was floot scheidsrechter Lorenzo Cairo de wedstrijd in beweging. Er zou een en ander aan de hand zijn geweest met de tenues van het arbitrale trio.

Opvallend aan de opstelling is de afwezigheid van Gino Coutinho. Door ziekte werd hij vervangen door Thijs Janssen. Rob Diderik zijn we enkele weken kwijt vanwege een knieblessure en Mo Bendadi kreeg van trainer Eric Speelziek de voorkeur boven Frank Heus. Gilbrano Plet was weer terug van een paar dagen ziek, zwak en misselijk zijn.

De Nijkerkers begonnen een stuk uitgeslapener aan deze wedstrijd dan die van vorige week tegen Barendrecht. Vorige week konden de Spartanen voorin geen vuist maken maar dat was nu wel even anders. Al in de 5e minuut kreeg Bryan Burgerhout, na een goede actie op de rechterflank, een hele beste kans om de score te openen. Keeper Smith van SteDoCo lag behoorlijk in de weg. Zes minuten later kreeg Bryan het dan toch voor elkaar 1-0. De Nijkerkers kregen kans op meer een minuut of vijf later. Een bal voorlangs de goal kwam uit op het hoofd van Gilbrano Plet, hij had hier echter niet op gerekend en wist dit buitenkansje niet binnen te knikken. De 2-0 van de Spartanen viel in de 21e minuut en was van ongekende schoonheid. Gallery play van Bryan Burgerhout en Mo Bendadi leidde deze tweede goal voor de Nijkerkers in. Het was Mo die scoorde.

SteDoCo trainer Frans Adelaar zag dat het niet goed ging en in de 36e minuut besloot hij al tactisch te wisselen. Nijkerker in Hoornaarse dienst Hayri Pinarci kwam binnen de lijnen en eerlijkheid gediend te zeggen dat Adelaar dat goed had gezien. De Hoornaren kregen meer vat op de wedstrijd en er was meer balans op het middenveld. Tot doelpunten voor SteDoCo leidde dit nog niet. Niet in de eerste helft in ieder geval! Gerust werd er met de 2-0 tussenstand.

De mannen van Adelaar kwamen fel de kleedkamer uit, zeker een heel stuk feller dan de Nijkerkers. Na een uur spelen kregen de Zuid-Hollanders een enorme kans op de aansluittreffer, de aanvaller van SteDoCo schoot echter veel te gehaast en naast. Zeven minuutjes later moest Thijs Janssen aan de bak en hij deed dat met verve, een meer dan geweldige redding van de Spartaanse goalie. Diezelfde minuut werd de bal nog drie keer het Nijkerkse strafschopgebied binnen gebracht door SteDoCo. Die derde keer kwam de bal op de armen van Jerry Geurtsen. Een penalty tegen Sparta Nijkerk was het gevolg. Daar kon niets tegen worden ingebracht, Jerry kreeg ook nog de gele kaart voorgehouden door scheidsrechter Cairo. Janssen had geen schijn van kans om de penalty te keren 2-1. Joran Schröder was het die Janssen kansloos liet.

In de 70e minuut meende Sparta Nijkerk te scoren maar terecht werd er door de grensrechter afgevlagd wegens buitenspel. De Nijkerkers voelden dat de druk er nu goed op stond en probeerden zich daar onderuit te spelen. Dat lukte in eerste instantie heel redelijk. Zo redelijk zelfs dat de Spartanen een vrije trap kregen op een prachtige plek, Mo Bendadi schoot maar net over. Op de tribune werd door alles dat Nijkerk een warm hart toedroeg gesmeekt om de derde, daarmee zou de druk wat van de ketel zijn. Die derde kwam er! Vanuit een corner kwam de bal op het torenhoge hoofd van Janic Makizodila 3-1 in de 77e minuut. De marge was weer twee en een collectieve zucht van verlichting werd geslaakt door het Spartaanse publiek.

Om de een af andere reden wilden de mannen van Adelaar de handdoek niet de ring inwerpen, zij gooiden er nog een schepje bovenop in de laatste 10 minuten. In de 81e minuut kwam Sparta goed weg na weer een gevaarlijke inzet van SteDoCo. Een minuut later viel de tegengoal dan toch 3-2, het was Charlton Vicento die de Spartanen in mineur bracht. Nu gooiden de Zuid-Hollanders echt alle schroom van zich af. Sparta Nijkerk liet het gebeuren en wie de billen brandt moet op de blaren zitten, de 3-3 viel natuurlijk op het eind ook nog! Benjamin van Wanrooij haalde de trekker over.

Sparta Nijkerk levert iets van de voorsprong op DVS’33 en Odin’59 in. Volgende week zijn de Spartanen vrij en halen dus geen punten. Kan men achterover leunen en zien hoe de concurrentie punten gaat verspelen. Bovenal is het nu zaak het hoofd koel te blijven houden. Eerstvolgende potje is de uitwedstrijd naar en tegen Lisse. Daar dan maar weer de volle buit binnen harken.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel Jerry Geurtsen.

Wissels Sparta Nijkerk:

1. Justin van Groen erop voor Jesse Buitenhuis.
  2. Leon Broekhof erop voor Bryan Burgerhout.
  3. Frank Heus erop voor Mo Bendadi.

Foto’s van Arjen Gerritsma.