03 oktober 2020

Sparta Nijkerk – v.v. G.O.E.S. 1-0

Door: Gerard Kok.
Prima! Het resultaat is heilig. Drie punten in de pocket, niet meer over lullen! Of toch?!
Weet je wat ik een beetje mis? De sjeu is eraf, de schwung is eruit en de glans zit er ook niet meer op. De laatste seizoenen zijn we natuurlijk ook wel een beetje verwend met het mooie spel van Sparta Nijkerk. Door dat mooie spel kwamen er ook vanzelf aansprekende resultaten. Nu is het huidige resultaat zeker geen reden tot wanhoop maar ik zou zo graag die glans weer zien! Met die glans leek het alsof elke speler 110% van zijn kunnen kon geven. Geen uitzondering daarop, het gold voor elke speler, ze stegen boven zichzelf uit. Dat was de verdienste van het collectief. Een collectief van spelers en staf 1+1 werd 2,5 en toen de aanhang zich er als één man achter schaarde werd het vanzelf 3. PURE SYNERGIE!
Daarvoor ga je naar een stadion, als het tenminste mag. Wellicht draagt het hele gebeuren rond het virus ook wel zijn negatieve steentje bij tot wat we nu zien, dat zou ook zo maar eens kunnen. Per slot van rekening lijkt het soms wel of we nergens anders meer mee bezig zijn.
Nu speelt elke speler zijn spel en komen we niet boven die 100% uit en de aanhang mag zich ook al niet meer roeren, dus is het nu wat het is. Totdat die glans er weer is toch maar gewoon punten pakken en zo lang mogelijk bovenin mee blijven doen. We blijven toch gewoon naar de Brasso zoeken en een doekje.

Niets bijzonders aan de opstelling, deze was dezelfde als vorige week tegen FC Lisse.
Aangekomen op de Ebbenhorst miste ik ook daar de sjeu, schwung en de glans. Leek nergens op zo zonder die vertrouwde gezichten.
Sparta Nijkerk begon goed aan de wedstrijd. Al in de tweede minuut was er een fantastische crosspass van Janic Makizodila op Gilbrano Plet, hij speelde de bal naar binnen waar Justin van Groen kwam aangestormd, deze werd echter hardgrondig tegen het kunstgras gekwakt en moest worden behandeld. Een vrije trap was wat restte voor Sparta Nijkerk, veel gevaar leverde dit echter niet op voor de Zeeuwen. Na een minuut of zeven gingen ook de mannen uit Goes zich wat meer met het spel bemoeien. Toch waren de Nijkerkers wat gevaarlijker. In de tiende minuut een kopballetje van Donny van der Wal in de handen van de keeper van Goes. In de vierentwintigste minuut floot de goed leidende scheidsrechter Shona Shukrula voor een vrije trap voor Sparta op een metertje of dertig van de goal. De Zeeuwse keeper Brian Meulmeester had er in eerste instantie grote problemen mee maar de inlopende Spartanen konden er niet op tijd bij zijn om de vrije bal alsnog in te tikken. Dik vijf minuten later was onze aanvoerder Donny van der Wal er weer dichtbij. Dichterbij dan hij deze middag tot dan toe was geweest maar de kans was gewoonweg te moeilijk om ‘m er met het hoofd in te krijgen. De gevaarlijkste mogelijkheid in de eerste helft kwam echter van de Goesenaren. Een schot van Ralph de Kok ging via de paal naast de goal van Wouter Beukers. Op slag van rust was er nog een schot van Sparta dat net naast het Zeeuwse doel verdween, het kwam van de voet van Janic Makizodila.

Het was wel duidelijk dat er iets moest gebeuren wilden de Nijkerkers niet tegen een zeperd op gaan lopen tegen de nummer laatst. Roy Bakkenes en Gilbrano Plet bleven in de kleedkamer achter en hun vervangers waren Mike Ahrens en Bryan Burgerhout. Toch duurde het nog lang voordat er iets echt veranderde in het spel, het bleef een beetje……een beetje…..gezapig. Met net iets minder dan een kwartier gespeeld in de tweede helft waren de mannen van Kevin Hollander weer gevaarlijk voor de Nijkerkse goal. Minder dan drie minuten later was er een pegel van Maurice de Ruiter waar Meulmeester het weer niet makkelijk mee had, nu was het een prooi voor de razendsnelle Bryan Burgerhout 1-0.

In de 66e minuut was er een prachtige actie van Maurice de Ruiter, zo’n actie met wel een beetje sjeu, schwung en glans. Maurice deed alles goed in de kleine ruimte behalve afronden……hij schoot de bal naast de goal.

Kort daarop dachten de Zeeuwse heren de gelijkmaker te hebben binnengeschoten via Jelle Klap, de assistent-scheidsrechter vlagde resoluut voor buitenspel en er werd niet geprotesteerd. In de resterende tijd gebeurde er niet veel meer, de stand bleef 1-0.
Dinsdagavond speelt Sparta Nijkerk tegen Rijnsburgse Boys voor een ticket in de eerste ronde van de KNVB-beker. De Nijkerkers zullen dan terdege uit een ander vaatje moeten tappen!

Wissels Sparta Nijkerk:

46. Bryan Burgerhout erop voor Gilbrano Plet.
46. Mike Ahrens erop voor Roy Bakkenes.
72. Jesse van Nieuwkerk erop voor Maurice de Ruiter.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Donny van der Wal.

Interview met Sam Krant

Foto’s van Arjen Gerritsma.