07 mei 2022

Sparta Nijkerk – v.v. Goes 6-2

Door Gerard Kok.

Het eerste elftal van Sparta Nijkerk heeft zaterdagmiddag vertrouwen opgedaan voor de rest van de competitie door thuis te winnen van v.v. Goes Vorige week werden de kampioensaspiraties nog even terug geschoven in de koelkast en dan doen de Spartanen dit! Weliswaar tegen de nummer laatst in onze competitie maar ook tegen de kleinere clubs hebben wij zo hier en daar wel het een en ander laten liggen. De zege van vanmiddag krijgt pas echt cachet als er ook volgende week uit tegen Excelsior’31 weer een resultaat wordt neergezet!

De eerste goal kwam van de voet van een Zeeuw, het was Sylvio Hage die het net achter Wouter Beukers vond 0-1. Tegen de verhouding in maar hij telde. Het voorbereidende werk kwam van Gianni Tiebosch. Sparta Nijkerk liet zich niet van de wijs brengen en ging door met kansen creëren en kwam steeds beter in de wedstrijd. In de tweeëntwintigste minuut dacht Max Leeflang de gelijkmaker op zijn schoen te hebben maar de bal verdween rakelings langs de goal van keeper Matthew Lentink. In de rebound waren het bijna weer de mannen uit Goes die konden scoren maar dat pakte gelukkig goed uit voor de Nijkerkers. Niet eens zo heel lang hierna was er nog een dot van een mogelijkheid voor de heer Leeflang nu ging zijn inzet over. In de negenendertigste minuut weer een enorme kans voor “bezige bij” Max Leeflang na weer zo’n fantastische aanval van de Nijkerkers over vele schijven met een hoofdrol voor Maurice de Ruiter. Max deed alles goed hij pakte de bal mooi op zijn slof maar Matthew Lentink was hem de baas met een magistrale redding.

Maar meteen na deze plaagstoten was het dan toch raak voor de Gelderlanders. In de 41e minuut wist Janic de bal binnen te koppen bij de eerste paal vanuit een corner 1-1, terwijl ik nog met mijn vreugdedansje bezig was, was het Maurice de Ruiter die dacht: “Dans jij nog maar even door!” BAM daar lag de tweede al in het mandje 2-1.

Kijk, nu had Max natuurlijk het kunstje van deze twee heren afgekeken en nog voor de rust wist hij dan uiteindelijk ook zijn goaltje mee te pikken 3-1. Deze goal kwam na een prachtige steekpass van achteruit volgens mij van de voet van Maurice.

En zo zie je maar….dat drie keer scoren niet alleen door de heren van Lisse kan binnen vijf minuten. Wij  kunnen dat ook, alleen was hun timing wat slimmer. Je moet natuurlijk wel weten wanneer je ze maakt. Als het aan mij had gelegen hadden we er deze middag drie minder gemaakt en vorige week drie meer. Maar goed, you can’t have it all, can you?

De tweede helft begon goed voor de Zeeuwen, Riad Elloukmani kon de tweede maken maar Wouter Beukers kon deze bal nog net tot corner verwerken. Kort hierop waren het toch weer Speelzieks mannen die scoorden 4-1. Weer was het Max Leeflang die dat mocht doen. Minuutje of tien later was het Maurice de Ruiter die ook zijn tweede kon maken 5-1, heel beheerst liet hij Matthew Lentink kansloos. Minuut of vier later liet was het Maurice de Ruiter die een vuurpijl afvuurde op Lentink, prachtig dalend schot dat door Lentink maar net over werd getikt. Sparta Nijkerk liet het nu een beetje varen, net op een moment dat ik bang was dat de Zeeuwen misschien wel eens met dubbele cijfers het loodje zouden moeten gaan leggen. Prompt lieten de mannen van trainer Kevin Hollander zien, dat je dat dus niet moet doen, een tweede Zeeuwse goal was het gevolg 5-2. Gianni Tiebosch was het die de bal over Wouter Beukers stiftte. Sparta Nijkerk pakte de draad weer op en het was kort voor het einde Janic Makizodila die ook zijn tweede van de middag maakte, met een fraai afstandsschot passeerde hij Lentink via de onderkant van de lat 6-2.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen.

Wissels Sparta Nijkerk:

67. Laurens de Korte erop voor Roy Bakkenes.
71. Stefano Fransberg erop voor Bryan Burgerhout.
71. Thomas van Dijk erop voor Justin van Groen.
87. Rutger van de Beek erop voor Jerry Geurtsen.
87. Douwe Blom erop voor Mike Ahrens.

Foto’s van Arjen Gerritsma.