08 oktober 2022

Sparta Nijkerk VR1 leert snel en verslaat koploper WV-HEDW VR1

Na 2 gelijke spelen hebben de vrouwen van Sparta Nijkerk hun eerste overwinning in de 1e klasse behaald. Dat dit gebeurde tegen de koploper gaf de overwinning nog meer glans.
Het Amsterdamse WV-HEDW kwam met 2 ruime overwinningen en nog zonder tegendoelpunten vol vertrouwen naar Nijkerk.
De Spartanen waren goed voorbereid en hadden hun les geleerd van de voorgaande wedstrijden. In deze sterke competitie moet er vanaf de aftrap scherp en positief agressief gevoetbald worden. De koppen werden dan ook bij elkaar gestoken en de wil om te winnen was bij iedereen voelbaar.

Na een gezamenlijke opkomst op het zonnige hoofdveld, mocht Leeuwin van de Week Aleiah van den Akker de aftrap nemen.

Er ontstond vervolgens een boeiende sportieve wedstrijd tussen 2 voetballende teams die aan elkaar gewaagd waren. WV-HEDW had wat meer balbezit, maar Sparta Nijkerk was gevaarlijk in de omschakeling en kreeg ook kansen om de score te openen. De, overigens uitstekend fluitende, scheidsrechter wuifde 2 potentiele penalty gevallen weg, en dus bleven tot aan de rust beide doelen schoon.

Dat veranderde snel in de 2e helft. Merit van Dalen stak met buitenkantje links Ilse van Walsem weg en die gaf de tot nu toe nog ongeslagen doelvrouw Paulina Quaye (ex Ajax) het nakijken. Heel lang duurde de voorsprong van de Spartanen echter niet. In de 52e minuut scoorde WV-HEDW de gelijkmaker na geklungel in de Sparta verdediging. Net als in het eerste deel van de wedstrijd had WV-HEDW iets meer het initiatief, maar Sparta Nijkerk was steeds dreigend in de tegenstoot. De Amsterdamse vrouwen hanteerden steeds meer de lange bal en probeerden ruimte te vinden achter de Nijkerkse verdediging, maar die stond steeds goed opgesteld om mogelijk gevaar snel de kop in te drukken. Het derde gelijkspel op rij voor de Spartanen leek aanstaande, maar goed druk zetten leidde in de 83e minuut tot een eigen doelpunt van WV-HEDW, dat vervolgens alles op alles zette om de stand weer gelijk te trekken. Daarmee gaf het ook wat ruimte weg, waarvan Ilse van Walsem, op aangeven van Christianne van de Kraats, gretig wist te profiteren en de marge op 2 bracht.
Dat het in blessuretijd nog 3-2 werd (schitterend schot vanaf de 16 meter in de kruising), was aardig voor de neutrale toeschouwer, maar de moegestreden Spartanen trokken de 3 punten over de streep. Een knappe teamprestatie, die laat zien dat er snel geleerd wordt en het met het karakter in de ploeg wel goed zit.

Volgende week zaterdag wacht opnieuw een Amsterdamse tegenstander. Sparta Nijkerk gaat dan op bezoek bij Wartburgia VR2.