30 april 2022

Sparta VR1 zet grote stap richting kampioenschap

Met een 1-0 thuisoverwinning op de nummer 2 SC Genemuiden VR1 hebben de vrouwen van Sparta Nijkerk hele goede zaken gedaan met het oog op het kampioenschap in de 2e klasse Oost.

Genemuiden was de enige ploeg tot nu toe waartegen Sparta Nijkerk punten had verloren. De heenwedstrijd eindigde in een 1-1 gelijkspel. Toch begonnen de Spartanen met een comfortabele voorsprong van 7 punten op de nummer 2, omdat Genemuiden de afgelopen weken wat punten had laten liggen.

Het was een bijzondere middag op De Ebbenhorst. De businessclub organiseerde een Women Only event om het vrouwenvoetbal nog verder te promoten. Een veertigtal vrouwelijke ondernemers kregen een leuk programma aangeboden en zaten als supporter op de tribune om de Sparta Vrouwen aan te moedigen.

De MO15-2 stond als team van de week met vlaggen klaar om beide teams welkom te heten.

Leeuwin van de Week Rosanne van Veen, topfan en vaste supporter van Sparta Nijkerk VR1, mocht de aftrap nemen en trapte de bal met overtuiging binnen. Vervolgens was het de beurt aan de beide teams om er een mooie wedstrijd van te maken.

Helaas ging dat vrij moeizaam. Sparta Nijkerk probeerde te voetballen, maar Genemuiden, dat het vooral van de fysieke strijd moest hebben, maakte dat heel erg lastig. Toch kregen de Spartanen voldoende mogelijkheden om op voorsprong te komen. Helaas was de afwerking niet resoluut genoeg of belandde de bal op de lat.

Met een ontevreden gevoel werd de kleedkamer opgezocht. Veel te veel balverlies en veel te weinig combinatievoetbal. Dat zou in de 2e helft beter moeten om tot de winst te komen.

Het spelbeeld veranderde niet. Sparta Nijkerk had veel de bal, maar deed er te weinig mee, en Genemuiden verdedigde vooral met de hoop op een uitval.

In de 55e minuut dan toch de verdiende openingstreffer van Sparta Nijkerk. Jolien van Looijengoed werd onderuit gehaald in het 16 meter gebied en Ilse van Walsem benutte de toegekende strafschop. Vervolgens weer voldoende mogelijkheden om de voorsprong verder uit te bouwen, maar het vizier van de aanvalsters stond vandaag niet echt op scherp en Nina Veenstra had pech met een bal op de paal. Dus bleef het tot de laatste minuut spannend, hoewel Genemuiden eigenlijk de hele wedstrijd geen kans wist te creëren.

Met nog 5 wedstrijden te gaan heeft Sparta Nijkerk nu een gat geslagen van maar liefst 10 punten. Volgende week zaterdag staat er een lastige uitwedstrijd tegen FC Ommen VR1 op het programma.

Als ook die in winst omgezet wordt, kan ook de laatste band van de kampioenskar opgepompt worden.

Foto’s: Ron Stuveling