Sponsor van de week: Stal Creative Agency
-Door Rijk Veer-
Bedrijfsnaam?
Stal Creative Agency
Eigen naam en functie?
Richard Todd, aanjager van de Stal
Hoelang bestaat het bedrijf al? Vertel eens iets over de historie van het bedrijf en waar het nu is gevestigd?
Het bedrijf is opgericht in 1999, maar heeft sinds die tijd een aantal veranderingen ondergaan. We zijn begonnen als Todd Reclamemakers. Binnen dit bedrijf maakten we op allerlei verschillende manieren reclame: online, maar ook offline. We merkten dat dit niet meer paste binnen 1 bedrijf. Mensen konden niet meer in hun specialisme werken omdat de opdrachten en werkzaamheden zo divers waren geworden. In 2018 zijn we verhuisd en hebben we besloten het bedrijf te splitsen. Er zijn twee labels ontstaan, de een voor signing en de ander voor branding- en marketing. Ik wilde mijn eigen naam –Todd – graag uit de naam van het bedrijf. Zo zijn Signploeg en Reclamestal ontstaan. Reclamestal was toendertijd een full-service reclamebureau. Maar ook in deze nieuwe setting bleek dat we nog steeds te veel deden. Er was te weinig focus binnen het bedrijf, we verloren geld en daardoor was de werksfeer gestrest. Iedereen deed zijn dingen voor een beetje, dus moesten we opzoek naar een andere manier van werken. Daarom zijn we gaan kijken naar waar wij als bedrijf voor willen staan en waar onze specialiteiten liggen. We kwamen erachter dat wij het beste zijn in het ontleden van de strategie van een bedrijf. Hier moesten we ons op gaan focussen, zodat we konden doen waar we echt goed in zijn. Dit hebben we in 2021 uitgesproken en sindsdien heten we Stal Creative Agency.
Bij de verhuizing zijn we verhuisd naar de Hogeweg in Amersfoort. Onze pay-off ‘goede ideeën hoeven echt niet uit een grachtenpand te komen’ is ontstaan doordat wij in het begin in een oude, omgebouwde stal werkten. Hier moesten we natuurlijk ook iets mee doen in ons nieuwe pand. Dus hebben we een oude stal nagebouwd en het een moderne tint gegeven.
Dienstverlening van het bedrijf, onderscheidend vermogen en aantal medewerkers?
Sinds de verandering naar de Stal zijn we ons gaan specialiseren. We richten ons op strategie, positionering en creatie. We vertellen verhalen, jouw verhaal. Want dat is waar we echt goed in zijn.
We gaan te werk met Plan de Champagne. We kwamen op toevallige wijze op deze term en vonden het perfect passen bij onze nieuwe identiteit. Met het Plan de Champagne, gaan we planmatig te werk in een tijdsbestek van 3 tot 6 maanden. Zo creëren we dus kop-staart projecten. Er zijn regelmatig feedbackmoment met de klant, zodat de klant echt betrokken is bij het project. Customer intimacy, uit de waardestrategie van Tracey en Wiersema, is namelijk een belangrijke waarde binnen ons bedrijf. Dit doen we met een supergezellig team. We hebben een projectplanner, account/strateeg, content marketeers en designers.
Heeft het bedrijf last gehad van corona en hoe staat het er nu bij?
Ook wij hebben de negatieve effecten van corona meegekregen. De eerste golf van corona kostte ons de helft van de omzet. Dit was een moeilijke periode. We waren het jaar ervoor verhuisd naar het nieuwe pand en daar hoorden ook hogere kosten bij. Omdat we geen recht hadden op hulp vanuit het overheid-steunpakket moesten we het op eigen kracht doen. Elke lockdown was de impact van corona sterk merkbaar. Gelukkig konden we door creativiteit overleven en doorgaan. Maar corona heeft ook goede dingen teweeg gebracht. Zo hadden we bijvoorbeeld tijd om onszelf te verbeteren. We hebben de structuur, mensen en diensten aangescherpt en hebben daar nu veel profijt van.
Wat zijn de vooruitzichten en de toekomstverwachting?
De vooruitzichten zijn voor ons goed. We zijn stabiel en gezegend met fijne collega’s en klanten. Wel ben ik van de uitdagingen en wil ik altijd blijven vernieuwen. Dus blijf ik altijd streven naar hogere kwaliteitstandaarden, optimale processen. Zowel bij Signploeg als bij de Stal.
Hoelang ondersteun je de Club al als Sponsor, en ben je vaak aanwezig bij Sparta op de zaterdag in de BusinessClub?
Vanaf 2020 ondersteunen we de club. Voor ons was dat in eerste instantie voor de BusinessClub en het netwerk. Maar al snel raakte we nauw betrokken bij de club en werden we zelf ook Spartanen. Daarom zijn we er zo goed als elke thuiswedstrijd bij om de jongens te supporten.
Wat is jouw mooiste herinnering of beleving bij Sparta tot nu toe?
Afgelopen najaar, toen er even geen lockdown was, was er een thuiswedstrijd tegen ADO. Ik heb me die avond zeer vermaakt. Er hing een geweldige sfeer en het was enorm gezellig. Dit is zeker een hele leuke herinnering om aan terug te denken.
Wat zou je over ons vertellen aan iemand die onze BusinessCub nog niet kent?
Met name de prettige sfeer en toegankelijkheid is groot. Laatst nam ik mijn compagnons van GetJobsDone mee, die fervent voetbalfans zijn uit het naaste vissersdorp, en hadden zoveel lol dat zij nu ook graag iedere thuiswedstrijd bijwonen!
Wil je zelf nog van de gelegenheid gebruik maken om iets kenbaar te maken?
Mochten er BC’ers zijn die op een punt staan met hun bedrijf waarbij zij zich afvragen, ‘klopt mijn verhaal en uitstraling nog wel bij wie we zijn?’ dan drink ik graag eens een kop koffie met ze om meer te vertellen over een herpositionering en de voordelen daarvan.
Nachtegaalsteeg 1
3862 WJ Nijkerk