23 december 2018

VRIJWILLIGERS gezocht (M/V)! Is het glas half vol of half leeg?

De donkere dagen voor Kerst. Een glaasje wijn bij de kerstboom. En dan ook nog even bedenken wat er in de column van de voorzitter moet komen. Onder de kerstboom heb je de neiging al een soort terugblik over 2018 te doen. Maar ja daar is de nieuwjaarspeech voor. Mijn glas is inmiddels half vol, of zo je wilt, half leeg.

Dus toch maar een ander onderwerp gekozen: ‘VRIJWILLIGERS’!
Bij Sparta Nijkerk hebben we bijna 400 vrijwilligers en functionarissen: trainers, coaches, teambegeleiders, verzorgers, scheidsrechters, de wedstrijdsecretarissen, de technische commissie, de opleidingscommissie, coördinatoren, het veiligheidsteam, het communicatieteam, de gastheren en -vrouwen in het wedstrijdsecretariaat en de bestuurskamer, onze vertrouwenspersoon, de Ouwe Stomp, de Kringloop, de SV, de BC, de vrijwilligers die zorgen voor de accommodatie en de kantine en het bestuur. En mijn verontschuldigingen alvast aan de functionarissen die ik hier vergeet.

Een aantal om trots op te zijn. Sparta Nijkerk is ook op dit punt een ‘grote’ club. Met mijn glaasje wijn bij de kerstboom denk ik dan: vrijwilligers? Het glas is half vol! Meer dan half vol!
Gelukkig hebben we als club – en nu citeer ik ons lid van verdienste Nico Mostert – een ‘groot zelf organiserend vermogen’. Veel functies worden daarmee snel ingevuld. Ook dat is goed. Het afgelopen jaar zijn op deze wijze talloze vacatures vervuld: onze technische commissie heeft versterking gekregen van een intern en extern scouting team, er ontstond een vernieuwd communicatieteam en talloze nieuwe vrijwilligers werden coach of teamleider. Ook op dit punt is het glas zeker half vol!

Toch merken we dat het lastig is om sommige functies in te vullen. We hebben diverse vacatures die eigenlijk wel ingevuld zouden moeten worden. Uiteraard hebben we de regeling om vrijwilligers te stimuleren via een korting op de contributie, maar dat is onvoldoende om alle functies te bezetten. Af en toe denk ik hier wel eens ‘het glas is half leeg’.

Als bestuur zijn we daarom ook bezig om het vrijwilligersbeleid onder de loep te nemen: centrale vraag daarbij is: hoe kunnen we ook de huidige vacatures goed invullen en structureel meer vrijwilligers voor de club mobiliseren? Uiteraard zijn er ideeën te over: verhoging van de vrijwilligersvergoeding, het opknippen van taken, tijdelijke activiteit gebonden taken, het faciliteren van aanmeldingen via de website etc. etc.

Kortom: we hebben veel vrijwilligers, maar de werving van nieuwe vrijwilligers blijft een belangrijke uitdaging voor Sparta Nijkerk!
Heeft u ideeën om iets voor de club te doen of wilt u bijdragen aan de organisatie van het vrijwilligersbeleid bij Sparta Nijkerk, neem dan gerust contact met ons op via voorzitter@vvspartanijkerk.nl of 06 – 5337 5046.

Ik wens u allen fijne feestdagen en een goede start van het nieuwe jaar.

Tot bij de Nieuwjaarsreceptie op 5 januari.

Johan Evers
Voorzitter v.v. Sparta Nijkerk