04 februari 2024

Vrouwen Sparta Nijkerk slepen overwinning uit het vuur

Tegenstander op 3 februari was vv Spirit VR1. Spirit debuteert in de eerste klasse en is met een sterk seizoen bezig. In Ouderkerk aan den IJssel wisten zij met twee doelpunten in de slotfase de winst op Sparta Nijkerk te pakken. Sparta Nijkerk benaderde deze wedstrijd dan ook als een cruciale wedstrijd om mee te blijven doen in de top-5. Als gevolg van ziektes en blessures waren er in de aanloop naar deze wedstrijd veel onzekerheden over de inzet van bepaalde speelsters. Dit had de staf kopzorgen bezorgd, maar gelukkig was het gelukt deze op te lossen.

De basisopstelling van Sparta Nijkerk was grotendeels gelijk aan die van de week ervoor, behalve dat Eva Stam als rechtsback mocht starten. Charlotte van Leeuwen schoof daarom naar de linksback-positie. Leeuwin van de week Marion van Drie mocht de aftrap nemen en deed voor hoe de bal het net kon vinden.

Gelijk vanaf de start van de wedstrijd lag de intensiteit hoog en was duidelijk dat de gasten op winst uit waren. Over en weer waren er schoten van afstand, maar echt grote kansen bleven in de eerste helft uit. Elvira Dokter wist het gevaar van de sterke nummer 11 van Spirit goed te neutraliseren. Als team werkten de Spartanen keihard en goed samen. Aan strijdlust ontbrak het zeker niet.

In de rust kwam Nina Veenstra in het veld voor Jeanique van Essen voor nieuwe energie op de rechtsbuiten positie. Het spelbeeld was vergelijkbaar met de eerste helft met veel strijd op het middenveld, maar Spirit was wel net wat vaker dreigend. Grootste kans was in de 70e minuut voor Spirit toen een speelster oog in oog met keepster Heidi Beerthuijzen kwam te staan, maar niet het doel, maar de paal trof. Een zucht van opluchting aan de zijde van Sparta Nijkerk.

In de 73e minuut kwamen Mareine Koole en Ilse Martens in de plaats van de moegestreden Christianne van Bloemendaal en Lise Bröckl, die beiden uitstekend werk hadden verricht. Het is een luxe en een kracht dat de groep van Sparta Nijkerk zo breed is en een sterke bank heeft. De wedstrijd leek aan te sturen op een gelijkspel passend bij het wedstrijdbeeld.

Maar toen was daar een hoekschop van Sparta Nijkerk in de 77e minuten genomen door Willemijn van Heerdt. De bal bleef hangen in het 5 meter gebied en wat een uitstekend moment voor het eerste doelpunt in Spartaanse dienst van Lieke van den Akker. Zij wist de bal met haar hoofd in het doel van Spirit te koppen (1-0). De blijdschap was groot!

In de 85e minuut wederom een dubbele wissel: Danielle van den Boom kwam voor Elouise van Ginkel en Jivika van Loenen verving Eva Stam. Jivika speelt in vrouwen 3 en het team was dankbaar dat zij wilde aansluiten. Spirit probeerde in de eindfase nog wat te forceren, maar Sparta Nijkerk gaf deze voorsprong niet meer weg.

Wederom 3 punten en daardoor nu een 3e positie op de ranglijst. Het was wellicht door het oog van de naald, maar de kracht van het collectief gaf de doorslag. Een mooie prestatie van de Spartanen!

Foto’s: Ron Stuveling