03 september 2022

Wedstrijdverslag FC Rijnvogels – Sparta Nijkerk 0-1

Gerard Kok.

Na de uitermate welkome overwininning van zaterdag de 27e augustus tegen DVS’33 op onze eigen Ebbenhorst mochten we nu afreizen naar Katwijk aan den Rijn (ligt gewoon tegen Katwijk aan Zee aan hoor!) om onze kunsten te vertonen aan de promovendus FC Rijnvogels en het daar aanwezige publiek. Onze ervaren chauffeur Harm wist ons weer veilig af te leveren aldaar.
FC Rijnvogels, nieuwkomer in de Derde Divisie. Wat een fijne club is dat, mooi sportpark de Kooltuin. Ze heffen geen entree, had van mij niet gehoeven maar sympathiek is het wel.
De enige wijziging in de opstelling ten opzichte van vorige week is dat Thomas Reynaers zijn opwachting weer mocht maken in de basis, dit ging ten koste van Pernelly Biya die overigens ook niet op de reservebank zat. Hij zal bezigheden elders hebben gehad.

De eerste helft was er één waar heel weinig over valt te schrijven. Bedoel ik daarmee dat er niets te beleven viel? Nee, zeker niet. Het was boeiend maar zeker niet spectaculair. Het enige wapenfeit kwam van de gastheren, na een kwartier voetballen kwamen zij voor de goal van Beukers, haalden uit maar Wouter lag in de goede hoek en bracht redding op de kopbal van Edin Bibuljica. Verder was het een redelijk gelijk opgaande eerste helft en als ik met het mes op mijn keel (hoeft net héél scherp te zijn) een team moet aanwijzen dat beter was dan denk ik toch dat de keus op de Katwijkers zou vallen.

Van een gerenommeerde Derde Divisionist als Sparta Nijkerk mag je dan toch meer verwachten tegen een promovendus. Natuurlijk weten we dat het voetbal bij de Nijkerkers nog niet is wat het zou moeten zijn maar toch….Urk was ook een promovendus en we weten allemaal hoe dat afliep. Maar een ezel stoot zich in het algemeen niet tweemaal aan ……. Nu hadden de Nijkerkers nog nul komma nul van het door hen meegebrachte kruit verschoten deze middag, dus we mochten er vanuit gaan dat er vuurwerk zou gaan losbarsten in de tweede helft. En bij afwezigheid van het vuur van Jesse Buitenhuis en Roy Bakkenes waren onze ogen gericht op Frank Heus, de nieuwe “oude” man! De vorige twee wedstrijden wist hij ook te scoren en wij hebben hem weer in onze harten gesloten omdat hij sterker is terug gekomen dan toen hij wegging. Het “gemakzuchtige” randje is er vanaf bij deze gegroeide parel. Toch was het deze middag niet Frank die ons de redding bracht maar Mark van der Weijden. Onze spits wist in de zeventigste minuut door te dringen in de zestien van de tegenstander, werd neergehaald (denk ik maar je kon ‘m zeker geven) en een penalty was het gevolg. Mike Ahrens wist dit buitenkansje te benutten en scoorde de 0-1. Een kwartiertje later was het de beurt aan de ingevallen Tyrone Fonville om de score te verdubbelen maar hij was ongelukkig in de afronding.

De bal ging maar net naast en ik maar hopen dat niemand mij had gezien want ik was al volop aan het juichen. Kort daarop was het de losgebroken Max Leeflang die opstoomde richting het doel van FC Rijnvogels maar hij schoot net over. Het werd weer eens ouderwets billenknijpen want ook deze scheidsrechter de Vries meende dat dit zijn “masterpiece” was en wilde geen afscheid nemen van zijn “moment of fame” het duurde en het duurde. Vorige week was het al tien minuten extra tegen DVS’33, nou deze kwam er ook bij in de buurt. Dit zou ons ook nog bijna de das om hebben gedaan want de Rijnvogels kwamen in die laatste minuten nog gevaarlijk voor de goal van Wouter Beukers, zelfs goalie Yannick Augustines van de Vogels ging mee in de aanval. Ik dacht zelfs dat hij op het allerlaatst er nog inging maar dit was gelukkig gezichtsbedrog maar oh oh oh, wat kwamen ze nog dichtbij. Maar goed, al met al trokken de Spartanen ‘m over de streep en stijgen we naar de zesde plaats op de ranglijst. Nog geen best voetbal maar de resultaten tellen nu even. Met goede resultaten komt vertrouwen en met vertrouwen komt na verloop van tijd ook weer het goede voetbal. Daar ben ik van overtuigd, zeker met deze groep geweldige voetballers.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen.

Wissels Sparta Nijkerk:

75. Raymond Huizing erop voor Thomas Reynaers.
75. Jake Wollgarten erop voor Ricardo Fransberg.
79. Tyrone Fonville erop voor Mark van der Weijden.
88. Justin van Groen erop voor Max Leeflang.
88. Bryan Burgerhout erop voor Frank Heus.