19 augustus 2023

Wedstrijdverslag IJsselmeervogels – Sparta Nijkerk

Gerard Kok.

Ik weiger om op de allereerste competitiedag meteen al zuur te gaan doen! Dat is nergens voor nodig. De Spartanen verloren dan weliswaar in de laatste minuten van de blessuretijd maar het vertoonde spel laat zien dat we hiermee verder kunnen. Enkele van onze sterkhouders zakten bij tijd en wijle door het ijs, ik ga hen niet bij name noemen zij weten dat zelf het beste! Als zij ook nog dat tandje bijsteken dan komt het gewoonweg goed met ons Spartaanse keurkorps. Het was zoveel beter dan een jaar geleden, weet je nog die 5-1 op Urk? Van die ene wedstrijd hebben we toen maanden last gehad. Gewoon doorgaan zoals we nu doen want in minuut negentig hadden we de absolute favoriet voor de titel bij de strot!
Ik ga niet schrijven dat de Vogels onverdiend hebben gewonnen maar Sparta Nijkerk heeft absoluut onverdiend verloren.

Het is zuur maar daar zullen we het voor nu mee moeten doen.

De Spakenburgse gastheren begonnen voortvarend aan de klus tegen de Heurders maar het leverde ze niets op. Toen de eerste tien tot vijftien minuten waren verstreken namen de Nijkerkers het beetje bij beetje over en ook zij zorgden zo nu en dan voor wat speldenprikken in de Spakenburgse defensie. In de zesendertigste minuut werd een van die speldenprikken een enorme steek met de breinaald, het was Omar el Ghazouani die ‘m uitdeelde 1-0, dit na leuk voorbereidend werk van Tyrone Fonville. De Vogels probeerden daar voor rust nog verandering in aan te brengen en hoewel zij ook soms erg gevaarlijk in de zestien kwamen bleef het tot de rust toch 0-1.

In de tweede helft kwam er een ongewijzigd Sparta Nijkerk weer de grasmat op. Net zoals in het begin van de eerste helft vlogen de Vogels er meteen maar weer vol in! Nu hadden ze wel succes want in de drieënvijftigste minuut was daar de gelijkmaker 1-1. Het was Wessel Boer die binnenkopte uit een hoekschop van Daniël van Son. In bijna nog dezelfde minuut had Frank Heus de gelegenheid om de Nijkerkers weer op voorsprong te zetten maar Vogels-keeper Jaimy Schaap kon redding brengen. Even later trok scheidsrechter Shona Shukrula geel voor Omar el Ghazouani. Dat zou dan zijn tweede zijn in deze wedstrijd. Omar zou iets hebben geroepen wat niet door de beugel kon want een tel daarvoor had zij gefloten voor een overtreding op een Spartaan. Tumult aan alle kanten op het veld maar na tussenkomst van de grensrechter werd de tweede gele kaart teniet gedaan. Net voor de zeventigste minuut werd Kevin Sterling neergehaald binnen de zestien. Een penalty voor de Spartanen was het gevolg. De kort hiervoor ingevallen Mark van der Weijden joeg de bal hard tegen de touwen en zo keken de mannen van Vogels-trainer Gert Jan Karsten weer tegen een achterstand aan, nu 1-2.

Nadat in de negenenzeventigste minuut Mathijs Swaneveld een prachtige redding kon laten zien op een Spakenburgse aanval via Dennis Knuiman waren het de Nijkerkers die de duimschroeven weer gingen aandraaien. Roy Bakkenes haalde uit en de bal ging maar net naast de goal van Schaap. De jacht naar de derde van de Nijkerkers werd vol ingezet en zou zeker verdiend zijn geweest. Korte tijd later, de ingevallen Jesse Buitenhuis met een schuiver net naast. Mark van der Weijden ging ook nog een keer alleen op Schaap af. Vogels gingen keer op keer door het oog van de naald. De negentigste minuut was al even verstreken en ik wilde al voorzichtig een dansje inzetten. Maar tijdens het aftellen voor mijn eerste pasje vloog gloeiende gloeiende die bal er alsnog in aan de angdere kankt! Daar had ik even niet op gerekend en dit voelde echt meteen al als verlies! Alles verliep zo lekker in ons voordeel tot dan toe. Behalve Shukrula, alhoewel zij mans genoeg was om die tweede gele kaart weer in te trekken. Maar goed met een 2-2 uitslag waren we van tevoren niet echt ongelukkig geweest. Het moet gezegd dat het wel een geweldige goal was van Marouane Afaker. Enkele minuten later was het diezelfde Marouane die ook maar even de Spartanen nog verder de shit intrapte 3-2, alles vloog vervolgens over het veld en Shona Shukrula floot meteen maar voor het eind van de wedstrijd. Eentje die ons nog lang zal heugen. En dan kun je als voetballer wel Afaker op je shirt hebben staan maar d’r was niks neps aan, die twee goals ze telden beiden en deden pijn!

Wissels Sparta Nijkerk:

65. Mark van der Weijden erop voor Tyrone Fonville.
73. Kiyjano Hugo erop voor Omar el Ghazouani.
85. Noah Plug erop voor Frank Heus.
85. Jesse Buitenhuis erop voor Kevin Sterling.