11 februari 2023

Wedstrijdverslag Sparta Nijkerk – GVVV

Gerard Kok

Net zoals vorige week, kon ik er ook deze wedstrijd niet bij zijn om onze Spartaanse elitebrigade te ondersteunen in hun strijd om weg te geraken van die verderfelijke onderste plekken op de ranglijst.
De wedstrijd op de Ebbenhorst ving aan met een gedenkwaardige minuut stilte ter nagedachtenis aan André Plomp, oer-Spartaan en al bijna een halve eeuw lid van onze vereniging. Als lid van onder andere de bus-app van Sparta Nijkerk merk ik dat de verslagenheid erg groot is. Zijn inbreng tijdens de voetbalgesprekjes was altijd duidelijk aanwezig. Dit gaat als een zwaar gemis worden ervaren. We wensen zijn familie en vrienden alle kracht toe om dit verlies te dragen.

De mannen van Gery Vink uit Veenendaal hadden de eerste drie wedstrijden van dit kalenderjaar nog niet verloren (zeven uit drie) en die ongeslagen status wilden zij maar wat graag behouden. Onze strijders daarentegen hadden er nog slechts drie uit drie behaald na de winterstop. Zij bezetten daarmee een vijftiende plek op de ranglijst. Dat moet beter en dat kan beter. De gasten bezetten de eerste plek en voelen zich daar heel behaaglijk. Nu kan ik over die eerste helft natuurlijk van alles gaan schrijven maar via de diverse kanalen heb ik begrepen dat die eigenlijk geen reet aan was! Ik kan van Quasimodo ook geen Sneeuwwitje maken, sorry! Rommelig spel van beide kanten, GVVV zat er iets feller op. Bryan Burgerhout moest nog voor de rust worden gewisseld na een overtreding van Burgering. Hij probeerde het nog wel maar langer dan twee minuten hield hij het niet vol. Zijn vervanger was Raymond Huizing. Dan zou je denken dat het over is maar nee, Janic greep naar zijn hamstring en ging erbij zitten, aanvoerdersband af en ook klaar. En hij was net weer terug, de ellende duurt maar voort voor de Nijkerkers. Jerry Geurtsen was zijn vervanger. Rust 0-0.

In de tweede helft lieten de mannen van Eric Speelziek zich wat meer zien. Jesse Buitenhuis was inmiddels binnen de lijnen gebracht voor Christiaan van Hussen. Het begon al met een spectaculaire redding van Johan Jansen op een schot van Veenhof. Speelzieks mannen werden beter en brutaler, een heel verschil met de eerste helft. Na zo’n half uur spelen in de tweede helft waren we getuige van (nou ja, we! Ik deed aan bankhangen), waren hullie getuige van een schot van Mark van der Weijden maar G.V.V.V. keeper Jan van Willige stond zijn mannetje en pareerde.

De grootste kans van de wedstrijd was misschien wel die van Jake Wollgarten zo’n tien minuten voor het einde, hij werd fraai door Roy Bakkenes aangespeeld maar wist de kans niet te verzilveren. In de tachtigste minuut was er een aanslag op de net binnen de lijnen gekomen Tyrone Fonville. Dit gebeurde terwijl de scheidsrechter er met zijn rug naartoe stond. De beide assistenten waren ook even, door weet ik veel wat, afgeleid en keken dus ook net de andere kant op. Geen kaart, helemaal niks. Uiteindelijk bleef het bij de stand waarmee de wedstrijd ook begon 0-0. Mijn secondant, die wel langs de lijn stond, wilde toch zeer zeker ook wel even vermeld hebben dat Johan Jansen een wel hele puike wedstrijd had gekeept, bij deze melding van gemaakt.

Knappe prestatie van de Nijkerkse heren tegen de koploper.

Wissels Sparta Nijkerk:

38. Raymond Huizing erop voor Bryan Burgerhout.
41. Jerry Geurtsen erop voor Janic Makizodila.
46. Jesse Buitenhuis erop voor Christiaan van Hussen.
80. Tyrone Fonville erop voor Mark van der Weijden.
80. Pernelly Biya erop voor Frank Heus.

Foto’s: Arjen Gerritsma.