11 september 2022

Zwaar gehavend Sparta Nijkerk VR1 onderuit tegen FC Ommen

Na een knotsgek begin met 5 doelpunten in 12 minuten en een ruststand van 3-2 in het voordeel van de Spartanen, moest Sparta Nijkerk in de 2e helft 3 doelpunten incasseren, wat resulteerde in een 3-5 nederlaag.

Sparta Nijkerk moest het doen met het gemis van maar liefst 6 bepalende basisspeelsters. Dat dit invloed had op het spel was niet verwonderlijk. Naast het gemis van deze speelsters moesten andere speelsters op ongebruikelijke posities spelen. Daar kwam nog bij dat de 2 speelsters van VR2 die aan zouden sluiten zich vlak voor de wedstrijd geblesseerd af moesten melden. En dus werd het een zeer rommelige wedstrijd aan de kant van de Spartanen.

De start van de wedstrijd was ronduit spectaculair. Al in de 3e minuut werd een vrije trap van Elvira Dokter door een speelster van FC Ommen omgezet in een doelpunt. 3 minuten later scoorde Ommen uit een vrije trap de gelijkmaker en kwam op voorsprong na een mooie aanval. Meteen na de aftrap trok Sparta Nijkerk de stand echter al weer gelijk toen Jolien van Looijengoed de keepster omspeelde. In minuut 12 weer een voorsprong voor de Spartanen. De sterk spelende Jeanique van Essen noteerde haar eerste doelpunt in het oranje/zwart en schoot de 3-2 tegen de touwen.
Beide teams moesten vervolgens even op adem komen. FC Ommen trok langzaam het spel naar zich toe en wist de bal wat beter in de ploeg de houden dan Sparta Nijkerk. Gek genoeg werd er tot de rust niet meer gescoord.

De 2e helft moest Sparta Nijkerk nog 2 wissels doorvoeren, hetgeen het spelbeeld niet ten goede kwam. Er was geen samenhang meer, er werd weinig initiatief getoond, veel uit positie gelopen en de aanwezige kwaliteit in het veld was gewoonweg niet genoeg om FC Ommen van het scoren af te houden. Dat gebeurde dan ook. In de 68e minuut de verdiende gelijkmaker. Lang mocht Sparta Nijkerk nog hopen op een resultaat, maar 7 minuten voor tijd wist Ommen dan toch de voorsprong te pakken en in blessuretijd kreeg het nog een (zwaar bestrafte) penalty, waardoor de eindstand op 3-5 werd bepaald.

Jammer van het resultaat, maar door genoemde oorzaken goed verklaarbaar tegen een goed ingespeeld FC Ommen. Het is even doorbijten voor de Spartanen in de beker. De komende weken wordt de selectie steeds completer, wat ongetwijfeld zal leiden tot beter spel en betere resultaten.
Zaterdag 17 september spelen de vrouwen van Sparta Nijkerk de laatste poulewedstrijd thuis tegen hoofdklasser Klarenbeek VR1.

Foto’s Ron Stuveling: