08 december 2019

De Spartanen schrijven geschiedenis

Sparta Nijkerk – VVSB 3-1

Door: Gerard Kok.

Zaterdagmiddag heeft het eerste van Sparta Nijkerk geschiedenis geschreven door de eerste periodetitel te veroveren in de Derde Divisie Zaterdag. En weet je nu wat het mooiste is? We zitten nog middenin deze geschiedenisles, het is nog niet afgelopen. Met een beetje geluk en wijsheid wordt er nog een knallend hoofdstuk aan toegevoegd. Een half jaar geleden waren we nog blij met handhaving in de Derde Divisie. Vervolgens werd de doelstelling een periodetitel halen. De nieuwe doelstelling? Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

Al binnen 10 seconden had Frank Heus een enorme kans om de score te openen. VVSB trapte af, een medespeler had niet door dat het spel al was begonnen en speelde de bal iets te ver voor zich uit. Jesse Buitenhuis was wel meteen bij de les, hij bediende Frank Heus maar die vond keeper Ruben Valk op zijn pad. Drie minuten later waren het weer de Spartanen die de kans op de openingsscore hadden. Maar weer lag de vermaledijde Valk in de weg, nu bij Jesse Buitenhuis.

Kansjes kregen beide teams. Mooi was het allemaal niet maar spannend zeker. Na een kwartier kreeg Donny van der Wal de bal pardoes in zijn voeten gespeeld, tijd om te bekomen van de schrik had hij niet en schoot dus van dichtbij hoog over. In de twintigste minuut Donny van der Wal net naast. Nog eens vijf minuten later VVSB net naast. Het was helemaal niet duidelijk waar deze pot heen zou gaan. De beste kans was misschien wel voor de mannen uit Noordwijkerhout. Zij troffen de lat in de 44e minuut. Het was Mo el Osrouti die snoeihard de lat boven Gino Coutinho raakte. Er werd gerust met een tussenstand van 0-0. Gezien het spelbeeld misschien wel een terechte tussenstand.
Na 15 Minuten spelen in de tweede helft kregen de Spartanen een corner. Janic Makizodila heerste in de lucht en kopte de bal feilloos achter Ruben Valk 1-0. De Spartanen gingen meer en meer geloven in een goede afloop en er werd met wat meer overtuiging gespeeld. In de 72e minuut vond Gilbrano Plet vanaf links de verre paal van de Noordwijkerhoutse goal, vervolgens caramboleerde de bal tegen de dichtstbijzijnde paal om hierna in de grijpers van Valk te verdwijnen. Hierna noteerden we nog twee dotten van kansen voor de Nijkerkers. Maar het bleef nog steeds 1-0, maar niet voor lang. Het was de ingevallen Yannick Bouw die de score naar 1-1 tilde juist op een moment dat je de tweede zou verwachten van Sparta Nijkerk. Gino Coutinho kon de eerste inzet nog pareren maar daarna moest hij toch capituleren, dit gebeurde in de 76e minuut. Een enorme domper voor de Nijkerkers. In minuut 86, toen velen zich al neergelegd hadden bij een gelijkspelletje, kregen de Spartanen een vrije trap aan de rechterkant van het veld. Mo Bendadi nam de vrije trap en weer was Janic Makizodila mee naar voren geslopen. Zijn hoofd werd dan ook gevonden door Mo en met een hele sierlijke en hoge boog viel de bal achter keeper Valk 2-1. De Ebbenhorst trilde op zijn grondvesten. Drie minuten later was het Mo Bendadi zelf die de 3-1 mocht maken, en hoe?! Een lange bal van achter uit was een prooi voor Mo Bendadi en met een werkelijk fantastische beweging legde hij de Noordwijkerhoutse verdediger in de luren en schoof vervolgens de bal onder Ruben Valk door. In de dying seconds van de wedstrijd kreeg VVSB’er Peter Verhoeve nog een rode kaart na een grove charge.

Het was gedaan! De Spartanen konden zich opmaken voor een feestje. En een mooi feestje werd het. Nadat de laatste tonen van “Kom Aan Spartanen” van Tim van Leijenhorst waren verstomd beklom Jesse Buitenhuis het podium om “Oranje-Zwart Zijn Onze Kleuren” aan te heffen. Oh en sorry Teun, deze uitvoering was wel iets beter… ?

Ook nog even een woord van dank naar onze TC en sponsoren, wat een prachtig werk leggen zij aan de dag! Weer zijn er spelers binnenboord gehouden in Nijkerk. Zo ook Maurice de Ruiter en maar liefst tot 2023. En in het geruchtencircuit hoor ik ook dingen die mij blij stemmen…

Wissels Sparta Nijkerk:

69. Mohammed Bendadi erop voor Frank Heus.
83. Leroy Oehlers erop voor Jesse Buitenhuis.
86. Leon Broekhof erop voor Gilbrano Plet.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen