12 december 2019

Sparta Nijkerk ontvangt IJsselmeervogels in Beloftencompetitie

Dinsdag 10 december 2019 speelden de beloften (O23) van Sparta Nijkerk een thuiswedstrijd in de SD Sportswear Beloftencompetitie. De tegenstander was IJsselmeervogels.

De coaches Michael Weggemans (B-selectie/Sparta 2) en Sven Slop (JO19-1) hadden de volgende selectie samengesteld.

Jaron van ‘t Loo (A-selectie)

Douwe Blom (JO19-1)
Niels Bouwman (JO19-1)
Noah Schoon (B-selectie)
Owen van Wincoop (B-selectie)
Thomas van Dijk (JO19-1)

Daan Buitenhuis (JO19-1)
Jelle Traa (B-selectie)
Roy Vermeer (JO19-1)
Thomas van der Wal (A-selectie/JO19-1)
Youri van de Veen (B-selectie)

Clarence Ansah (B-selectie)
Ilyas Iken (B-selectie)
Luuk Buitink (JO19-1)
Mounier Berhout (JO19-1)
Tom Rutten (B-selectie)

Helaas kreeg het coach duo ook deze keer te maken met onvoorziene afvallers. Thomas van der Wal moest verstek laten gaan i.v.m. familieomstandigheden. Owen van Wincoop moest in de warming up geblesseerd afhaken.

De wedstrijd was vanaf het begin in evenwicht. Het (heel) jeugdige Sparta Nijkerk startte wat onrustig en slordig. Toch was daar al de eerste kans in de 2e minuut. Niels Bouwman legde de bal met veel gevoel achter de defensie van IJsselmeervogels. Daan Buitenhuis was precies op tijd onderweg vanuit het middenveld en kwam alleen voor de keeper. Helaas lobde Daan de bal over het doel.

Beide ploegen waren nog wat aan het aftasten toen Roy Vermeer in de 11e minuut een fijne steekbal door de verdediging van de tegenstander gaf. Een verdediger leek de dreiging te kunnen oplossen, maar werd afgetroefd door Tom Rutten. Die liet zich niet meer achterhalen en scoorde beheerst de openingstreffer.

De volgende serieuze mogelijkheid was ook weer voor de Spartanen in de 24e minuut. Een hele mooie dieptepass van Noah Schoon bracht Mounier Berhout vrij voor de keeper. Zijn schot belandde op de keeper en vervolgens naast het doel.

IJsselmeervogels zat ook zeker wel in de wedstrijd, maar kwam tot dan niet tot grote mogelijkheden. In de 27e minuut dreiging van de Spakenburgers via hun rechter kant. Douwe Blom wist met een uiterste inspanning de bal tot corner te verwerken. Daarbij kwam hij echter ongelukkig in botsing met zijn tegenstander. Douwe bleek zwaar aangeslagen en hem restte een trieste aftocht per brancard. Zijn vervanger was Youri van de Veen die niet geheel fit op de bank was begonnen.
Na het incident met Douwe en de noodzakelijke omzettingen was Sparta Nijkerk O23 het even kwijt. IJsselmeervogels O23 profiteerde en scoorde na een mooie aanval de 1-1.

De Spartanen rechtten de rug en zochten weer met meer overtuiging de aanval. In de 40e minuut een voorzet van Tom Rutten. Vervolgens een wat ongelukkige maar overduidelijke handsbal van een verdediger. En dus de penalty voor Sparta Nijkerk. Youri benutte de penalty feilloos.

Op slag van rust 45′ wat te lichtzinnig verdedigen van inmiddels gelegenheidsrechtsback Daan Buitenhuis. Het balverlies werd genadeloos afgestraft door IJsselmeervogels.
Zo werd er gerust met een 2-2 op het scorebord.

In de 52e minuut werd Tom Rutten rust gegund. Hij werd vervangen door Luuk Buitink.

Het spel golfde op en neer met bescheiden mogelijkheden aan beide kanten. In de 60e minuut stoomde Thomas van Dijk op vanuit de verdediging en bediende de mee opgekomen Daan Buitenhuis op rechts. Daan kwam met een prima voorzet en Mounier Berhout was het meest attent voor het doel. En daarmee weer de voorsprong voor Sparta Nijkerk; 3-2.
Dit was meteen de laatste actie van Mounier. Zijn vervanger was Clarence Ansah.
Ook Clarence wilde zich nog even duidelijk laten zien. In de 74e minuut had hij een goede actie op rechts die hij afsloot met een uitstekende harde lage voorzet van het doel af. De kans was niet heel makkelijk, maar de bal werd net binnen de 16 heel knap ingeschoten door Youri van de Veen; 4-2.

Daarmee was de wedstrijd nog steeds niet gespeeld. Nog geen 2 minuten later een misverstand in de Nijkerkse verdediging. IJsselmeervogels profiteert en scoort de aansluitingstreffer; 4-3.
Uiteindelijk was het slotakkoord toch voor Sparta Nijkerk. In de 90e minuut werd Ilias Iken diep gestuurd door Youri van de Veen. Ilyas omspeelde de keeper. Hij kwam wat ver naar links uit maar krulde vanuit een lastige positie de bal toch prachtig binnen.
Daarmee was de eindstand op 5-3 bepaald. De scheidsrechter hield het meteen voor gezien.

De beloften van Sparta Nijkerk en IJsselmeervogels maakten er weer een aantrekkelijke wedstrijd van en pakken in het nieuwe jaar de draad weer op in de SD Sportswear Beloftencompetitie.

Na de wedstrijd bleek dat Douwe Blom zich met een flinke vleeswond van 9 cm bij de eerste hulp post had gemeld. Daar bleek dat er gelukkig geen pezen o.i.d. geraakt waren. De wond is gehecht en Douwe heeft winterstop. Douwe verwacht er na de winterstop gewoon weer bij te zijn. Beterschap!

Jaron van ‘t Loo, Douwe Blom (27’ Youri van de Veen), Thomas van Dijk, Niels Bouwman, Noah Schoon, Jelle Traa, Roy Vermeer, Daan Buitenhuis, Tom Rutten (52’ Luuk Buitink), Ilyas Iken, Mounier Berhout (61’ Clarence Ansah).