19 september 2020

Sparta Nijkerk – Sportlust’46 2-0

Door: Gerard Kok.

Lekker hoor! Gewoon weer een normaal verslag schrijven van een voetbalbijeenkomst die nog altijd bij lange na niet normaal is. Maar goed het verslag kan weer lekker gewoontjes, vorige week was dat toch ook maar behelpen of niet?                                                                                                                                           Ik noem het bewust een voetbalbijeenkomst omdat het om meer gaat dan enkel en alleen de wedstrijd. Spelers, supporters, sponsoren, technische begeleiding, bestuur alles komt samen om de wedstrijd te aanschouwen/spelen. En zoals ik vorige week al schreef, als dit samenkomt dan gebeurt er wat! Zo ook deze zaterdagmiddag met nog een minuut of twintig te spelen. Maar laten we vooral bij het begin beginnen. Aan de opstelling zagen we niets bijzonders, Eric Speelziek heeft blijkbaar toch een soort van “basis” want dit is de derde competitiewedstrijd op rij die hij op deze manier aanvangt.

De wedstrijd was in de eerste helft eigenlijk helemaal niet mooi. Beide teams waren aan elkaar gewaagd en eerlijk gezegd denk ik dat dit de verdienste was van beide teams. Natuurlijk wil je als supporter jouw club zien domineren en de ander helemaal zien wegspelen, zo ging het vanmiddag echter niet. Dan hoeft het voetbal ook helemaal niet slecht te zijn, het is alleen geen leuk kijkspektakel, gewoon teveel tactiek. Beide teams hadden niet lang balbezit en dat was niet zozeer dat zij zo slecht waren maar de ander liet lang balbezit eenvoudig weg niet toe. Beide teams zaten er wel bovenop. Het duurde tot de 43e minuut voor er echt iets gebeurde dat het vermelden waard is. Een tergend langzame kop(boog)bal van Jesse van Nieuwkerk kon nog maar net door de Woerdense goalie worden gekeerd. Kort erop was het Maurice de Ruiter die meende de keeper te moeten testen, het was echter nog steeds 0-0 toen de thee werd uitgeschonken.

De tweede helft ving aan met een dubbelle wissel aan Nijkerkse kant. In de 28e minuut liet Gino Coutinho zich behandelen aan een blessure. Er was niemand in zijn buurt toen hij op het op het artificiële gras ging zitten. Blijkbaar had hij er toch meer last van dan dat wij aan de kant doorhadden. De tweede wissel was Donny van der Wal voor Jesse van Nieuwkerk. Van Nieuwkerk werkte zich ook deze middag een slag in de rondte maar kon zijn draai deze middag niet echt vinden. En laten we wel zijn als je jezelf een slag in de rondte werkt zou je toch je draai moeten kunnen vinden…maar goed dat is een taalspeeltje en heeft niets met voetbal te maken.

Het duurde toch nog een minuut of achttien vooraleer het Spartaanse publiek zich ermee ging bemoeien. Henk begon weer met zijn sirene te spelen, het publiek ging er wat meer achter staan en de spelers voelden dit aan. De spreekwoordelijk peper had men tot zich genomen op een plek waar de zon niet schijnt zal ik maar zeggen. Er kwam vuur in de wedstrijd van Spartaanse kant, en dat kwam niet in de laatste plaats door de ingebrachte Donny van der Wal. De aanvoerder die altijd weer laat zien een vaste waarde te zijn voor dit team. Zijn gedrevenheid en passie zijn een voorbeeld voor velen. Niet voor niets werd Donny the man van de wedstrijd met slechts een halve wedstrijd gespeeld.

In de 70e minuut noteren we nog even een ziedend hard schot van Sportlust’46 over de goal van Wouter Beukers. Maar toen was de beer los. De Nijkerkers gingen drukken, de balcirculatie ging enorm omhoog en de kansen kwamen. Zeker nadat in de 73e minuut een speler van sportlust’46 tegen zijn tweede gele kaart opliep. Martijn Jansen mocht het verdere verloop van de wedstrijd vanachter de dug-out bekijken. In de 77e minuut was het Jesse Buitenhuis die net wat kracht tekort kwam om de bal binnen te schieten, het werd uiteindelijk een schuivertje net naast. Eric Speelziek wilde coûte-que-coûte de drie punten in Nijkerk houden omdat hij zag dat er meer in zat. Hij stuurde Janic mee de voorste linies in en dat betaalde zich al bijna binnen een minuut uit. Janic kwam ondanks zijn lengte toch een teenlengte tekort. Hierna een pegel van een metertje of twintig op de paal, had ook een beter lot verdiend, net zoals Sparta Nijkerk een beter lot verdiende. En dat verdiende lot kwam er! Jesse Buitenhuis schoot de bal het doel in via de rug van Maurice de Ruiter  1-0 met nog maar een minuut of wat te gaan.

Sparta bleef de aanval zoeken, een een-tweetje tussen Jesse Buitenhuis en Maurice de Ruiter verliep niet helemaal geweldig maar toch wist Maurice er met het leder vandoor te gaan en een Woerdense verdediger trok aan de noodrem. Een penalty voor de Nijkerkers was het logische gevolg. En dan kun je Maurice wel om een boodschap sturen, op de voor hem kenmerkende wijze transformeerde hij de penalty tot een doelpunt 2-0.

Met deze winst komt Sparta Nijkerk weer op de eerste plaats van de ranglijst te staan in de derde divisie en dat bevalt ons best, moet er wel even bij vermelden dat wij deze plek delen met SteDoCo.

Wissels Sparta Nijkerk:

1. Donny van der Wal voor Jesse van Nieuwkerk.
  2. Wouter Beukers voor Gino Coutinho.
  3. Mike Ahrens voor Jerry Geurtsen.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geen.

Foto’s van Arjen Gerritsma.