19 september 2021

Sparta Nijkerk staat waar het hoort

-Nico Fiegen-

De medische staf van Sparta Nijkerk heeft de afgelopen weken overuren gemaakt. Trainer Eric Speelziek is wekelijks verplicht een soort fantasie- opstelling uit de hoge hoed te toveren maar daar slaagt de Edenaar tot op heden wonderbaarlijk goed in. Ook afgelopen zaterdag was het maken van een representatieve opstelling weer een soort tombola maar met alle verschuivingen trokken de Nijkerkers aan het langst eind: 2-0. Dat belooft veel goeds voor het moment dat iedereen weer fit is.

De al enige weken geblesseerde Janic Makizodila keek ook dit weekend nog toe vanaf de zijlijn: “Mijn teamgenoten verdienen een heel groot compliment. Er staan meerdere spelers op posities waar ze normaal gesproken niet horen maar zij kwijten zich prima en zonder morren van hun taak. Justin van Groen doet het als verdediger al weken meer dan goed maar ik zie ook wel dat een plek ‘op 6’ hem beter bevalt. En ook Donny van de Wal, zaterdag omgeturnd tot centrale verdediger, heeft het prima gedaan maar hij speelt zeker weten óók liever op z’n eigen positie”.

VVSB (Noordwijkerhout) en Sparta Nijkerk troffen elkaar zaterdag op De Ebbenhorst als gedeeld (fictief) koploper. Ook de gasten waren nog ongeslagen dus in een waterig zonnetje wreven de toeschouwers vooraf eens even goed in de handen. Na wat verkennende schermutselingen leken de gasten een beetje uit het niets op voorsprong te komen maar een fraai schot van Danny Bakker werd door de Nijkerkse goalie Wouter Beukers op fenomenale wijze nét genoeg gepareerd om op de paal te belanden. De wake up call miste zijn uitwerking niet want kort er na wist Gilbrano Plet een listige pass van Roy Bakkenes te verzilveren: 1-0. “Daarna dicteerden we de wedstrijd tot aan de slotfase eigenlijk steeds. Niet dat wij nu zo gevaarlijk werden maar VVSB verdiende ook zeker geen doelpunt” vond Makizodila. Naarmate het duel vorderde schuifelden de Nijkerkse supporters toch wat ongemakkelijk op hun stip. Van de Wal moest geblesseerd het veld verlaten, de Ruiter greep met een van pijn vertrokken gezicht naar zijn lies (uiteindelijk gewisseld voor Diderik) en de wissels aan Noordwijkerhoutse zijde brachten Sparta Nijkerk toch wat van hun stuk. “Des te knapper dat wij, zoals gezegd, met veel spelers op onwennige posities, de winst over de streep trokken. De spanning nam weliswaar wat toe maar dat brengt een krappe 1-0 voorsprong al snel met zich mee. Vanaf de kant wist ik dat mijn mede- spelers deze week echt wel in staat waren om die 1-0 vast te houden, trots op de boys!”, lachte Janic Makizodila nog maar eens. De voormalig Ajacied Ricardo Fransberg velde in blessuretijd, alleen voor de keeper, definitief het oordeel over de gasten (2-0).

De blessures van Donny van de Wal en Maurice de Ruiter lijken gelukkig mee te vallen en Janic Makizodila denkt in de loop van volgende week weer volledig fit te zijn. “Het is aan de medische staf van de club of zij me fit genoeg vinden om ook weer te spelen maar als het aan mij ligt…”

Samen met ACV en Sportlust (wedstrijd meer) voert de Nijkerkse club wéér de ranglijst aan. Net als de 2 (voortijdig beëindigde) afgelopen seizoenen. Dat Sparta Nijkerk al lang geen eendagsvlieg meer is in de 3e divisie werd daarmee nog maar eens benadrukt. Stedoco, de tegenstander van volgende week, werd op voorhand als één van de uitgesproken titelfavorieten bestempeld. De positie op de ranglijst (13e) doet vooralsnog anders vermoeden. Speelziek en zijn mannen zullen echter met Veluwse nuchterheid beseffen dat niets een makkie is. De ongeslagen status geeft echter wél vertrouwen.