23 september 2023

Uitstekende competitiestart Sparta Nijkerk VR1

De vrouwen van Sparta Nijkerk zijn de competitie gestart met een 2-0 thuisoverwinning op het sterke IJFC VR1. De wedstrijd was lang in evenwicht, maar de Spartanen toonden karakter door in de 2e helft 2 keer toe te slaan.

Leeuwin van de Week Lisa Willems nam de aftrap en liet zien hoe je een doelpunt maakt. Het begin van de wedstrijd was het wat aftasten tussen beide teams. Het eerste gevaar kwam in de 5e minuut van IJFC, toe een bal van afstand de bovenkant van de lat raakte. Aan de andere kant was Danielle Boom dichtbij een treffer, maar 1 op 1 bracht de IJFC keepster redding. Er ontstond een interessante en intense strijd, waarbij IJFC wat meer fysiek had dan Sparta Nijkerk. Daardoor had het licht de overhand, maar tot veel grote kansen leidde dit niet. Wel belandde er na een half uur spelen opnieuw een bal op de lat en kwam Sparta Nijkerk goed weg. Tot de rust werd er niet gescoord.

In de tweede helft kwam er bij Sparta Nijkerk steeds meer geloof in de ploeg om de 3 punten In Nijkerk te houden. Het voetbalde gedisciplineerd en geduldig. In de 56e minuut werd Mareine Koole na een handige kapbeweging gevloerd binnen het 16 meter gebied met als logisch gevolg een strafschop. Deze schoot ze zelf heel beheerst binnen en dus was daar de voorsprong voor de Spartanen. IJFC moest nu komen, maar was niet echt bij machte om gevaarlijk te worden, mede door uitstekend werk van de Nijkerkse verdedigingslinie. Vlak voor tijd viel de beslissing toen Willemijn van Heerdt met een fraaie pass de snelheid van de net ingevallen Irisonna Kirnon goed inschatte. Met links schoot ze de bal onder de keepster door. Ontlading bij de Spartanen. Het harde werken werd beloond. Een overwinning van het collectief en een fraaie start van de competitie.

Zaterdag 30 september gaat Sparta Nijkerk op bezoek bij het gepromoveerde Spirit VR1 in Ouderkerk aan den IJssel, dat ook haar eerste wedstrijd won in de 1e klasse.