27 augustus 2022

Wedstrijdverslag Sparta Nijkerk – DVS’33 2-1 Zo sta je op en recht je je rug!

Gerard Kok.
Wat een fantastische zaterdagmiddag hebben we beleefd op de Ebbenhorst. Na het enorme echec van vorige week hebben onze gladiatoren hun rug gerecht en zijn ze opgestaan als grote mannen. Zo deal je met een probleem en dat probleem was er echt na vorige week. Veel dingen gingen toen niet goed daar is genoeg over geschreven en gezegd, harde woorden zullen er zijn gevallen. Je kijkt in de spiegel en past dingen aan! Dat is precies wat er is gebeurd en dat betaalde zich zaterdagmiddag uit! Als plan A niet werkt dan moet je overschakelen naar plan B en daar moet je niet te lang mee wachten. Dat vraagt om een groot acceptatievermogen en inlevingsvermogen. Je bent groots als je dat kunt!

Met deze opstelling begonnen de Spartanen aan de wedstrijd tegen DVS’33, de oude vertrouwde maar o zo efficiënte 4-3-3 opstelling. Eric Speelziek zag ik lopen in zijn eentje over het veld, als een geplaagd man, zijn handen strijkend door zijn haar. Ik had met ‘m te doen! Een hele zorgelijke blik op zijn gelaat. “Ik pas dan alles wel aan, maar wat als dit ook niet lukt, WAT DAN?” Ik zag ‘m dit denken, denk ik. Zo interpreteerde ik zijn zorgen tenminste.
De Spartaanse gladiatoren waren vanaf het begin fel. Stoorden erg vroeg en lieten de Ermeloërs bijna geen kans om op te bouwen. Al in de zevende minuut kregen de Spartanen een vrije trap en de bal kwam op het hoofd van de boomlange Janic Makizodila, zijn kopbal ging echter net over. Binnen een minuut hierna was het Mark van der Weijden die de 1-0 scoorde.

Was ook volkomen terecht, de Spartanen heersten op alle fronten tot dan toe. Zo na een minuut of twintig kregen de mannen van Peter Wesselink wat meer vat op de wedstrijd en wisten de Nijkerkers lange tijd vast te zetten op hun eigen helft. De oranje-zwarten wisten even moeilijk onder de druk uit te komen maar gevaarlijk werden de Ermeloërs ook niet. De laatste tien minuten van de eerste helft waren weer voor de mannen van Speelziek. Twee kansjes kregen zij nog om de score te verdubbelen maar het lukte hen niet en er werd gerust met een 1-0 stand.
In de tweede helft begon de grote meneer Dröge show. De scheidsrechter van dienst deze middag…Nee hier stop ik mee. Ik heb altijd moeite om een en ander aan de scheidsrechter op te hangen. Normaal gesproken ben ik degene die zegt: “Als de scheids drie goals van jou afkeurt moet je zorgen dat je er minstens vier maakt.” Ik wil dit niet doen en zal de details hier niet vermelden.
Na een minuut of twintig in de tweede helft mocht Adriaan Kruisheer aanleggen om een penalty binnen te schieten, dit nadat Stef Nijland op de rand van de zestien was neergelegd. Het lukte hem en de stand was weer gelijk 1-1. Net nadat de zestigste minuut was verstreken mocht Frank Heus de 2-1 maken, de bal van Jerry Geurtsen kwam binnen de zestien voor zijn voeten terecht en veel bedenktijd had Frank niet nodig. #gerechtigheid.

Het was meer spannend dan echt goed maar na een minuut of negen (!) extra speeltijd mochten de Spartanen dan hun feestje vieren want de mannen uit Ermelo wisten niet meer tot scoren te komen.

De overwinning is zo ongelofelijk welkom!

Wissels Sparta Nijkerk:

74. Tyrone Fonville voor Mark van der Weijden.
74. Justin van Groen erop voor Pernelly Biya.
80. Jake Wollgarten erop voor Max Leeflang.
80. Laurens de Korte erop voor Ricardo Fransberg.
90+. Thomas Reynaers erop voor Frank Heus.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Christiaan van Hussen.
Geel voor Rob Diderik.
Geel voor Max Leeflang.

Foto’s van Arjen Gerritsma.