10 april 2023

Sparta Nijkerk VR1 mist finale na bekerthriller

In een wedstrijd waar werkelijk alles in zat wat bekervoetbal leuk maakt, hebben de vrouwen van Sparta Nijkerk na 120 minuten voetbal met 8 doelpunten en een serie van 16 strafschoppen aan het kortste eind getrokken. AZSV VR1 was de gelukkige winnaar en plaatste zich voor de finale, die gespeeld gaat worden tegen Berkum VR1.

Op papier had Sparta Nijkerk misschien wel de zwaarste tegenstander geloot in deze halve finale. AZSV speelt om het kampioenschap in de andere 1e klasse, leed dit seizoen nog maar 1 nederlaag en had nog maar 9 tegendoelpunten. Maar Sparta Nijkerk had een goed strijdplan, veel support meegenomen in de bus en maakte het AZSV vanaf het begin van de wedstrijd lastig. Zwaar was het wel, zeker met de wedstrijd van afgelopen woensdag nog in de benen en het harde kunstgrasveld dat er voor zorgde dat de benen erg zwaar aanvoelden.

AZSV kwam in de 8e minuut heel gelukkig op voorsprong toen een als voorzet bedoelde bal bij de 2e paal in het doel viel. De Spartanen kwamen deze tegenslag echter heel snel te boven. In de 13e minuut snelde Jolien van Looijengoed voorbij haar tegenstandster, trok de bal voor en Ilse van Walsem hoefde de bal alleen nog maar een laatste zetje te geven. 10 minuten later stond Sparta Nijkerk al op een 1-3 voorsprong. Eerst was het Elouise van Ginkel die met links scoorde en even later schoot Christianne van de Kraats de derde binnen na goed voorbereidend werk van Ilse van Walsem.

AZSV was gewaarschuwd en kwam wat beter in de wedstrijd, zonder echt grote kansen te creëren. Toch werd het voor rust nog gelijk door 2 knullige fouten van Sparta Nijkerk. Met een 3-3 tussenstand werd de kleedkamer opgezocht.

De 2e helft bood iets minder spektakel. Sparta Nijkerk kwam in de 54e minuut opnieuw op voorsprong door goed druk zetten van Ilse van Walsem en in de 67e minuut werd het 4-4 toen een voorzet vanaf rechts bij de 2e paal binnen gewerkt kon worden. Beide ploegen probeerden een verlenging te voorkomen, maar meer doelpunten vielen er niet. En dus moest er nog 2 keer 15 minuten strijd geleverd worden. De Spartanen waren hierin de bovenliggende partij, toonden karakter door ondanks de vermoeidheid alles te willen geven, maar hadden pech in de afronding.

Er moesten strafschoppen aan te pas komen om te bepalen wie zich zou plaatsen voor de finale. Het werd een bloedstollend spannende serie. De eerste 7 strafschoppen waren raak. Vervolgens de eerste misser van de Spartanen, maar deze werd direct teniet gedaan door Heidi Beerthuijzen, die de AZSV penalty stopte. Dat deed ze opnieuw bij 4-4, en dus kon Sparta Nijkerk de buit binnenhalen. Helaas lukte dat niet en dus moest er om en om geschoten worden. Opnieuw de kans om het af te maken, maar de Spartanen mistten ook de 3e en 4e mogelijkheid. AZSV wist nog wel 1 keer raak te schieten en dus waren zij uiteindelijk de gelukkige winnaar van deze enerverende wedstrijd.

Een enorme teleurstelling, maar Sparta Nijkerk gaat met opgeheven hoofd uit de beker. Het heeft opnieuw een topploeg uit de 1e klasse meer dan goed weerstand geboden, had wellicht recht op meer, maar het geluk was helaas niet aan Spartaanse zijde deze middag.