28 mei 2022

Sparta Nijkerk – VVOG 3-2

Door Gerard Kok.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd er even stilgestaan bij het feit dat oud eerste elftalspeler Mark Groenewoudt ons tijdens het eerste seizoen van de coronaperikelen heeft moeten verlaten wegens een nare blessure, voetballen op dit niveau was er niet meer bij voor Mark. Alsnog werd hij even door de supportersvereniging in het zonnetje gezet en volkomen terecht. Als actieve speler van het eerste hebben wij enorm van hem genoten.

In de voorlaatste ronde van de reguliere competitie heeft Sparta Nijkerk het Harderwijkse VVOG getroffen. De wedstrijd was er een met twee gezichten. De eerste helft was, op de eerste vijftien minuten na, zo goed als in zijn geheel voor de Harderwijkers. De tweede helft was voor de Nijkerkers.

Zoals al eerder gemeld hadden de Spartanen het beste van het spel de eerste vijftien minuten echter zonder echt voor gevaar te zorgen voor de goal van VVOG goalie Paul Eppink. Tijdens dit kwartier wel een naar akkefietje voor Dean van Ooijen, na een duel kwam hij vervelend neer en het leek alsof hij zijn knie verdraaide. Sterkte met het herstel Dean. Zijn vervanger was Mitchel Dijkhof. Na dit kwartier deelden de mannen van trainer Dwight Lodeweges een enorme dreun uit aan de Nijkerkers. Meenden de heren van Eric Speelziek nog een klein mogelijkheidje te hebben op de titel, werd deze na de totaal onverwachte 0-1 nog een stukje kleiner. Job Hoogedoorn was het die VVOG aan de voorsprong hielp, hij schoot fantastisch in de verre hoek en liet Wouter Beukers kansloos. Wel had dit alle schijn van een buitenspeldoelpunt. Maar goed, dit hoort ook bij voetbal en als we daar niet tegen kunnen dan moeten we wat anders gaan doen. Accepteren is dan de enige remedie. Sparta was meteen helemaal de draad kwijt en binnen no-time maakten de Hanzestadbewoners er 0-2 van, het was Bruce Lücke die vanuit de corner binnen kopte. De Nijkerkers lagen op de spreekwoordelijke slachtbank en we waren pas halverwege de eerste helft. In de eenendertigste minuut een kans voor Jeremy de Graaf maar hij kon de bal niet de juiste koers meegeven. De voorzet kwam van Pernelly Biya. Pernelly speelde vandaag zijn 200e wedstrijd voor VVOG en is volgend seizoen in dienst van de Nijkerkers. Sparta Nijkerk probeerde het nog wel maar kon eigenlijk geen vuist maken.

De tweede helft had zoals ik al eerder stelde een ander gezicht. De Spartanen zetten veel meer druk naar voren en ook Janic Makizodila liet zich nu al meer voorin gelden. Ondanks dat duurde het toch nog tot de vijfenzestigste minuut voordat de Nijkerkers echt iets terug deden, het was Maurice de Ruiter die het overzicht bewaarde en de bal binnen frommelde tussen een woud van spelers 1-2. In de zeventigste minuut deed Maurice weer van zich spreken, heel beheerst schoof hij zijn tweede van de middag langs Eppink 2-2. Nog eens een minuut of zes later was het Ricardo Fransberg die Speelzieks mannen op voorsprong kon zetten, zijn inzet verdween echter over de deklat. Toch kreeg Nijkerk alsnog waar het recht op had op basis van de tweede helft en dat was de winst. Deze winst werd bewerkstelligd door Max Leeflang. Hij liet in de vijfentachtigste minuut Paul Eppink voor de derde keer vissen 3-2. Nog een hachelijk momentje in de achtentachtigste minuut, Laurens de Korte met een overtreding op een Harderwijker net op de rand van de zestien.

Een gele kaart en een vrije trap waren het gevolg. Het gevolg van de vrije trap was een uitmuntende redding van Wouter Beukers. Kort hierop floot scheidsrechter Kuijntjes voor het eind van de wedstrijd.

FC Lisse maakte deze middag geen fout door met 3-1 te winnen van Staphorst en is dus de kampioen van de Derde Divisie Zaterdag. Wij feliciteren FC Lisse ook langs deze weg!

Na de wedstrijd werd er afscheid genomen van enkele van onze spelers die na dit seizoen niet meer voor ons zullen spelen. We hebben van allen genoten en wensen hen alle goeds, zowel privé als sportief. Voor één man geldt dit natuurlijk in het bijzonder en dat is voor onze aanvoerder Donny van der Wal. Acht seizoenen is Donny bij ons geweest en is eigenlijk niet meer bij ons weg te denken, toch zullen we daaraan moeten geloven en dat zal ons niet licht vallen. Altijd stond je er als je er moest zijn voor ons! Altijd voorop in de strijd, bewonderenswaardig is een woord dat hier wel past. Het ga je goed!

Wissels Sparta Nijkerk:

1. Douwe Blom erop voor Donny van der Wal.

Kaarten Sparta Nijkerk:

Geel voor Mike Ahrens en Laurens de Korte.

Foto’s van Arjen Gerritsma.